Въпрос: Вие казахте, че разликата между мъжкото и
женското завършва на нивото на петото тяло. Как се приспособяват
положителните и отрицателните електрически полюси на първите четири тела
към това преживяване? Моля, обяснете по-подробно.
В контекста на мъжкото и женското беше казано, че първото тяло на
жената е женско, второто - мъжко, третото - женско, и четвъртото мъжко, а
при мъжа - обратно. Вече казах, че както мъжкото, така и женското тяло е
непълно. Свързването на мъжкото и женското създава пълно, завършено
тяло. Такова свързване става по два начина. Ако външният мъж се свърже с
външната жена, те създават съюз. С помощта на такъв съюз продължава
работата на природата. Ако мъжът и жената се обърнат навътре и се
обединят с вътрешната жена и вътрешния мъж, започва друго пътешествие,
водещо към Божественото. Външният съюз води към природата.
Когато първото тяло на мъжа се обедини с второто, ефирно тяло, което е
женско, създава се съюз. Когато първото тяло на жената се срещне с
нейното второ мъжко ефирно тяло, създава се съюз. Това е прекрасно
обединение. Външният съюз се разпада бързо. Твърде бързотечен е периодът
на щастието, в сравнение с което печалта от раздялата е безкрайна. Тази
печал поражда нов стремеж към същото удоволствие, което отново се
оказва мимолетно - и отново раздяла, дълга и болезнена. Външното
удоволствие преминава, докато вътрешният съюз трае вечно, веднъж
възникнал, той вече е неразрушим. Докато не бъде създаден
вътрешният съюз, съществуват мъка и тъга. Токът на щастието започва да
тече навътре със създаването на вътрешния съюз. Това удоволствие прилича
на този миг щастие, преживяван чрез външния съюз по време на любене,
щастие толкова краткотрайно, че завършва, преди да е успяло да започне.
То дори не винаги се преживява. От гледна точка на йога, при
възникване на вътрешни взаимоотношения веднага изчезва инстинктът за
външни взаимоотношения. Причината е в това, че вътрешният съюз е напълно
удовлетворяващ и пълен. Изображенията на коитус, покриващи стените на
храмовете, отразяват именно това. Вътрешните полови отношения
са процес на медитация. Затова между концепциите за вътрешния и външния
любовен акт възниква противоречие. Причината е в това, че позналият
вътрешното губи интерес към външното. Трябва да помните и
следното: когато жената се обедини със своето мъжко ефирно тяло, се
създава женски съюз. Когато мъжът се обедини със своето женско ефирно
тяло, създава се мъжки съюз. Това става така, защото първото тяло
поглъща второто - второто се разтваря в първото. Но сега обединението е
мъжко и женско в съвсем друг смисъл. Тук ние виждаме не външна жена и не
външен мъж - външният мъж не е завършен, следователно, той е
неудовлетворен, неспокоен. Външната жена също не е завършена, тя е
неспокойна. Ако проследим развитието на живота на Земята,
оказва се, че в най-простите организми присъства както женското, така и
мъжкото начало. Например, амебата е наполовина жена и наполовина мъж.
Следователно, в света няма по-удовлетворено създание. Амебата не познава
раздразнението. Поради тази причина тя не се е развила повече - амебата
си е останала амеба. Елементарните организми в своето биологично
развитие не са създавали отделни тела за всеки пол. И женското и мъжкото
присъстват в едно и също тяло. Когато външната жена се обедини
с вътрешния мъж на своето ефирно тяло, в резултат на този съюз възниква
нова, пълна, завършена жена. Ние нямаме и най-малка представа за
личността на завършената жена, защото всички известни ни жени не са
завършени. Не са ни известни и завършени мъже. При създаването на такъв
съюз се появява висшето удовлетворение - удовлетворение, в което напълно
изчезва всяко недоволство. За такива пълни и завършени мъже и жени е
много трудно, да не кажа невъзможно, да установят външни
взаимоотношения, защото във външния свят има само половинчати мъже и
половинчати жени, в чието присъствие те не се чувстват хармонично. Но
съвършеният мъж, чиито първи две тела са обединени, може да установи
взаимоотношения със съвършената жена, чиито първи две тела също са се
обединили. Тантра е използвала множество способи за подобни
взаимоотношения. Тантра е преминала през множество препятствия на
неразбирането. Ние не сме в състояние да разберем, какво правят
тантристите - напълно естествено е, че техните действия са отвъд
границите на нашето внимание. Когато мъжът и жената, достигнали
обединение на вътрешните си тела, се любят съгласно правилата на тантра,
ние възприемаме това като обикновен коитус. Ние не разбираме какво
става. Но това е съвършено друго събитие, оказващо огромна
помощ на търсещите. Външното обединение на съвършения мъж и съвършената
жена служи като начало на нова среща - това е пътешествие към нов съюз.
Един вид пътешествие вече е завършен - непълният мъж и непълната жена са
станали завършени, чрез което е достигнато определено плато на
реализация, защото след това изчезват желанията. Когато
съвършеният мъж и съвършената жена се срещат по подобен начин, те за
пръв път преживяват блаженство, удоволствие, обединение на две цялостни
същества. Тогава те започват да разбират, че ако такъв великолепен съюз
се случи вътре, тогава ги очаква поток от безкрайно блаженство.
Половинчат мъж се наслаждава на свързването с половинчата жена. След
това той се свързва с половината на вътрешната си жена и преживява
безкрайно блаженство. След това завършеният мъж се свързва със завършена
жена. Логично е да се предположи, че след това ще последва съюз със
съвършената вътрешна жена, в търсене на която той ще се отправи. По
време на такова търсене настъпва обединението на третото и четвъртото
тяло. Третото тяло на мъжа е мъжко, а четвъртото - женско.
Тантра се грижи за това, търсещият да не спре след достигане на първото
ниво на съвършенство. Има много видове вътрешно съвършенство.
Съвършенството никога не може да бъде препятствие, но има множество
съвършенства, които са несъвършени в сравнение със съвършенствата, които
чакат напред. Но те са съвършени по отношение на предишните
несъвършенства. Предишните несъвършенства могат да изчезнат, но ние
както по-рано не се досещаме за това, което ни очаква напред. Това може
да се превърне в препятствие. В Тантра са създадени много
удивителни методи, които е почти невъзможно да бъдат разбрани. Например,
по време на сексуалните взаимоотношения между завършения мъж и
завършената жена няма загуба на енергия - това не може да се случи,
защото всеки от тях образува пълен кръг вътре в себе си. В този случай
няма никаква загуба на енергия - за пръв път те могат да изпитат
удоволствие без загуба на енергия. След удоволствието, което се
изпитва по време на оргазъм, непременно следва преживяването на болка.
Потиснатото настроение, острото усещане на тъга, умора, съжаление и
угризения на съвестта, следващи загубата на енергия, са неизбежни.
Удовлетворението трае миг, но загубената енергия се възстановява след
едно-две денонощия, понякога и повече. Докато енергията се натрупва,
умът агонизира. Тантра е създала необикновени и чудесни методи
за полово сношение без еякулация, като смело и мъжествено е работила в
тази посока. Ние ще говорим на тази тема малко по-късно, защото Тантра
съдържа в себе си цялостна система. От времето на достъпността на тези
знания цялата наука постепенно е станала езотерична. Трудно се говори за
тантрическите практики открито и поради нашите морални убеждения. Освен
това, нашите глупави "мъдреци", които нищо не знаят, но за всичко
разсъждават, правят невъзможно поддържането на ценното знание. Затова
практикуването на Тантра се прекратило или станало тайно. По тези
причини тантрическото знание вече не влияе открито върху нашия живот.
Половият акт между завършената жена и завършеният мъж е съвсем друго
нещо. Тук няма загуба на енергия. Настъпва преживяване, за което може
само да се намекне. След половия акт количеството на енергията нараства.
Тази енергия е вътре, тя се пробужда, става активна в присъствието на
втория партньор. В обикновения полов акт еякулацията става при
сближаването на партньорите. При втория случай се пробужда собствената
индивидуална енергия на съвършените партньори - напълно се проявява
това, което лежи вътре. Тук става възможно да се провери способността за
съюз на завършената жена и завършения мъж. Първият съюз е обединение на
незавършени същества. Във втората фаза започва работата по обединението
на третото и четвъртото тяло. Третото тяло на мъжа е мъжко,
четвъртото - женско. При жената е обратно. В съюза на третото и
четвъртото тяло вътре в мъжа може да остане само мъж, на първо място
излиза третото тяло. Вътре в жената на първо място излиза женското
начало. След това двете завършени жени се сливат в едно, защото сега за
разделянето няма граници. Мъжкото тяло е изисквало разделяне. Точно така
и женското тяло в мъжа е настоявало за запазване на дистанцията между
мъжките тела. Когато жената от първото и второто тяло се срещне
с жената от третото и четвъртото тяло, настъпва обединение и разтваряне
на двете завършени жени. Тогава жената достига до удвоена женственост.
По-голяма женственост е просто невъзможна, по-нататъшното развитие на
женствеността е невъзможно. Възниква съвършената жена, която не се
стреми да срещне дори съвършения мъж. При първата завършеност е
съществувало очарованието от срещата с втората завършена част, среща,
която увеличава количеството енергия. Сега и това го няма. Сега дори
срещата с Бог в известен смисъл става безсмислена. Вътре в мъжа също
настъпва обединение на двамата завършени мъже. След обединението на
четирите тела в мъжа остава само мъжкото, в жената - само женското.
Започвайки от петото тяло, няма нито женско, нито мъжко.
Преживяванията, които се случват в мъжа и жената след достигането до
четвъртото ниво, са напълно различни. Дори не е така - преживяванията са
еднакви, различно е тяхното отношение, подходът. Мъжът остава
агресивен, а жената както по-рано се предава. След достигането на
четвъртото тяло жената се покорява тотално, като не оставя нищо за себе
си. Такова тотално предаване я води към пътешествието в петото ниво,
където жената вече не е жена, защото за да остане жена, е било
необходимо да запази нещо за себе си. Ние не се променяме,
понеже през цялото време си оставяме нещо в запас. Ако бяхме дали
всичко, бихме станали съвсем различни от преди. Но ние постоянно си
пазим нещо за себе си. Ако жената напълно се отдаде дори на един
обикновен мъж, в нея ще настъпи вътрешна кристализация, която й дава
възможност за преход на петото ниво. Затова понякога жените преодоляват
преградите на четвъртото тяло с помощта на любовта на един обикновен
мъж. Думата сати няма друго езотерично значение. Сати не
означава жена, чийто поглед не докосва друг мъж - сати означава жена, в
която повече не е останал женски фактор, който да гледа към мъжете.
Ако жената тотално се предаде в любовта дори към един обикновен мъж,
необходимостта да се извърви изтощително пътешествие изчезва. Всичките й
четири тела ще изкристализират и ще застанат пред вратата, водеща към
петото ниво. Жените, които казват: "Мъжът е Господ", са преживели именно
това. Техните думи не означават, че мъжът е Бог, смисълът на
изказването е в това, че вратата към петото ниво им се е открила чрез
посредничеството на мъжа. В думите им няма грешки, думите им са
абсолютно правилни. Жената достига чрез любовта това, за което на мъжа
са му нужни огромни усилия. Самата любов е способна да доведе жената до
петото ниво. Вземете за пример живота на Сита. Тя принадлежи
към категорията жени-сати. Предаването на Сита е уникално, тотално.
Равана бил незавършен мъж, докато Сита била завършена жена. Излъчването
на съвършената жена е такова, че незавършеният мъж не смее да я докосне.
Той дори не може да погледне към нея, само несъвършената жена може да
бъде сексуална за него. Когато мъжът се приближава към жената
сексуално, той не отговаря напълно за действията си. Незавършената жена
също носи отговорност за това. Когато мъжът докосва жената сексуално,
само половината отговорност е негова. Жената също е отговорна. Тя
провокира, кани, но поради пасивността й нейната агресивност остава
незабелязана. Мъжът е агресивен, затова е очевидно, че той я докосва.
Равана не можел дори да вдигне поглед към Сита. Равана оставал
безсмислен за Сита. И въпреки това след войната Рама настоял за
изпитание на Сита с огън, за да се убеди в нейната невинност. Сита не
възразила. Ако беше отказала изпитанието, щеше да загуби своето
положение на сати. Тя можела да настои и двамата да се подложат на
изпитание с огън, защото кой знае с какви жени се е срещал Рама!
Но подобен въпрос дори не възниквал в ума на Сита. Тя с готовност
преминала през изпитанието с огън. Ако само веднъж се бе усъмнила в
авторитета на Рама, тя би загубила своята позиция - в този случай
нейното предаване не би било пълно, на такова предаване нещо не би
достигнало до абсолютната тоталност. Ако за миг се бе усъмнила в
необходимостта от изпитанието с огън, тя моментално би изгоряла. Но
предаването било тотално, тъй като за Сита не съществувал друг мъж,
освен Рама. Но ние смятаме за чудо това, че тя е преминала невредима
през огъня. Дори обикновен човек, намирайки се в особено
вътрешно състояние, ще премине през огъня и ще оцелее. Ако в състояние
на хипноза на човека се внуши, че огънят няма да го изгори, той ще мине
невредим през него. Обикновеният факир ходи по горещи въглени,
но в този момент неговият вътрешен енергиен кръг е завършен и затворен.
Съмненията разрушават енергийния кръг. Ако сянка на съмнение се
прокрадне в мозъка на факира, ако той си помисли, че може да изгори,
това непременно ще се случи. Двама факири скачат в огъня и виждайки това
вие си мислите: "Тези двама могат да скочат и да не изгорят, защо
тогава и аз да не мога?", след което сами скачате в огъня и в този
случай нищо няма да ви се случи. Съмняващият се няма да се осмели да
стъпи в огъня, ще остане встрани. Ако вътрешният контур е
завършен и затворен, дори огънят не може да ви докосне. Затова е напълно
разбираемо, че огънят не е причинил вреда на Сита. След проверката с
огън Рама все пак я изгонил от своята държава, но дори тогава Сита не
задала нито един въпрос. Предаването на Сита било толкова тотално, че тя
нямала причини за въпроси. Ако завършената жена достигне
съвършенство в любовта към един мъж, тя прескача първите четири крачки в
духовните практики. За мъжа е крайно трудно да направи това, тъй като
умът му не е готов да се предаде. Интересно е, че дори агресията може да
бъде съвършена. Но за да стане съвършена агресията, участват мнозина, а
не само вие. При предаването само вие отговаряте за съвършенството. Ако
аз искам да се предам някому, въобще не е нужно да съобщавам за това.
Но ако трябва да проявя агресия към някого, той също се оказва въвлечен в
крайния резултат. По време на нашия разговор за шактипат може
да ви се е сторило, че на жените нещо не им достига, че по отношение на
тях възникват усложнения. Вече казах, че в живота има правила за
компенсация. При жените пътешествието се ускорява от тяхната способност
за тотално отдаване. Мъжът не е способен на тотална любов, независимо от
силата на чувствата си. Причината е в неговата агресивност и по-малка
способност за предаване. Затова, ако първите четири тела на жената са
завършени и слети в единно цяло, тя с лекота може да се отдаде на
петото. Ако жената стане съвършена, тогава никаква сила не може да
застане на пътя й. Тогава за нея не съществува никой, освен Бог. Този,
когото тя обича, когато се намира в първите четири тела, за нея също
става Бог, от този момент всичко съществуващо става Бог. В
живота на Меера има една прекрасна случка. Веднъж тя тръгнала към
Вриндаван. Свещенослужителят на един огромен храм бил дал обет, че
никога в живота си няма да погледне жена, затова на жените било
забранено да влизат на територията на храма. Но Меера, разтворена в
любимия Кришна, влязла направо в храма. Служителите се възмутили,
казвайки, че влизането на жени е забранено, тъй като настоятелят не
гледа към жени, на което Меера отвърнала: "Странно. Аз смятах, че на
света съществува само един мъж - Кришна. Кой е този втори мъж? Бих
искала да го видя". Хората отишли при настоятеля и му разказали
за Меера. Чувайки думите им, той изтичал при Меера и паднал в краката
й, казвайки: "Безсмислено е да се нарича жена тази, за която съществува
само един мъж. За нея проблемът за мъжете и жените е изчезнал. Падам в
краката ти и моля за прошка. Като смятам някого за жена, аз се отнасям
към себе си като към обикновен мъж. Но за жена на твоето ниво моето
съществуване като мъж е безсмислено". Достигайки четвъртото
тяло, мъжът става съвършен мъж. Той е преодолял две стъпала към подобно
съвършенство. От този момент за него не съществуват жени - самата дума
загубва всякакъв смисъл. Сега той е само силата на агресията, както и
жената, достигнала четвъртото ниво, е силата на предаването. Сега те се
превръщат само в енергии, загубвайки названието мъж и жена.
Мъжката агресивност се развива с разнообразни йогически практики,
женското отдаване разцъфва по пътя на бхакти, любовта. Предаването става
бхакти, агресивността се превръща в йога. Сега разликата между мъжкото и
женското се изразява само във външната физическа форма. Сега или
капката пада в океана, или океанът - в капката - резултатът е един.
Капката на мъжа ще скочи в океана и ще се разтвори в него. Капката на
жената ще се превърне в пропаст, поканвайки океана да я изпълни.
Дори в това състояние жената остава негативна. Тя се превръща в утроба,
поглъщаща в себе си океана. Цялата енергия на Вселената влиза в нея.
Мъжът, дори на този стадий, не може да бъде приемащ. Той запазва
качеството на силата, затова прави скок и потъва в океана. В самите
дълбини на техните същества личността носи в себе си разделението на
мъжко-женско до самия край на пребиваването на четвъртото ниво.
Реалността на петото тяло, обаче, е абсолютно друга. Тук остава само
душата. Тук няма никаква дискриминация, основана на полови различия.
Следователно, по-нататъшното пътешествие е еднакво за всички. На
четвъртото ниво различието остава, но то се отнася до това, дали капката
ще падне в океана или океанът ще се разтвори в капката. Крайният
резултат е еднакъв. Ако жената пожелае да скочи в океана или мъжът
поиска да се предаде, ще си създадат излишни трудности. Не забравяйте за
възможностите за подобни грешки. Ошо - Кундалини и чакрите
|