Въпрос:
В духовното търсене инициацията има
огромно значение. Особени церемонии се извършват при определени
условия. Буда и Махавира са инициирали хора. Колко вида инициации
съществуват в наши дни? Какво е тяхното предназначение и използване, за
какво са нужни?Ще бъде от полза да поговорим малко за инициациите. Първо, инициациите
никога не се правят, инициациите се случват. Например, човек остава с
Махавира, преминават много години, преди да дойде инициацията. Махавира
ще каже на такъв човек да остане с него, винаги да бъде редом, да ходи
и да седи по определен начин, да практикува определени медитативни
техники. След това ще настъпи моментът на пълната готовност на човека.
В тези условия Махавира е само посредник - по-скоро, в по-дълбок
смисъл, той остава свидетел, пред когото става инициацията.
Инициацията винаги излиза от Божественото, но тя може да се случи в
присъствието на Махавира. Човек, с когото това се е случило, вижда пред
себе си само Махавира, но не вижда божественото. Тъй като пред него е
само Махавира, напълно естествено е той да бъде изпълнен с благодарност
към Махавира - в някаква степен и това е истинно. Но Махавира няма да
приеме благодарността, защото благодарността може да се приеме само ако
човек осъзнава, че той е извършил акта на инициацията.
Следователно, има два вида инициации. Тези, които се случват, аз
наричам правилни, защото в тях вие установявате свои взаимоотношения с
Божественото. След това преживяване вашето пътешествие в живота приема
нова посока - сега вие можете да станете някой друг, отсега вие вече не
сте предишните, настъпва вътрешна трансформация. Вие сте видели нещо
ново. Нещо ново се е случило с вас, лъчът е влязъл във вас и сега
всичко се е променило отвътре. По време на истинската инициация гуру
стои отстрани, като страничен наблюдател, той може да признае, че
инициацията е настъпила. Той свидетелства за целия процес, докато вие
виждате само половината. Вие можете да видите само това, което се
случва с вас. Той наблюдава това, откъде идва инициацията. Затова вие
не сте пълни свидетели на случващото се. Вие можете само да кажете, че
е настъпила велика трансформация. Но дали е извършена инициация или не,
дали са ви приели или не - това вероятно не можете да кажете. Дори ако
сте инициирани, продължава да ви мъчи съмнението: "Бях ли приет? Избра
ли ме Божественото? Мога ли сега да смятам, че Му принадлежа? От моя
страна имаше предаване, но дали Той ме прие?" Това вие не сте в
състояние да разберете веднага. Ще мине време и вие ще разберете, но
промеждутъкът от време може да се удължи. Вторият човек, когото ние
наричаме гуру. знае отговорите на тези въпроси, защото той наблюдава
случващото се от двете страни.
Правилната инициация не може да се даде, както е невъзможно и да се приеме. Тя идва от Божественото, вие сте възприемащи.
Има още един вид инициация, която може да се нарече лъжлива. Лъжливата
инициация може както да се даде, така и да се приеме. В този случай
Божественото абсолютно отсъства. Тук са налице само гуру и ученик. Гуру
дава, ученикът получава, но третият, реално действащото лице, отсъства.
Когато присъстват само двама - гуру и ученик - инициацията е лъжлива.
Такова даване не само е невярно, но е и опасно, фатално, защото при
илюзията за инициация не може да се случи истинската инициация. Вие ще
продължите да живеете в илюзия. Където присъстват трима - гуру, ученик
и Този, от Когото това идва - там се променя всичко.
При мен дойде търсещ, иницииран от някого. Той каза: "Аз бях иницииран
от този гуру и дойдох при вас да се обучавам на медитация".
Аз попитах: "Тогава защо приехте инициация? Ако вие дори не сте
достигнали до медитация, как тогава сте достигнали до резултата от
инициацията? Вие сте получили само име и дреха. Ако продължавате както
по-рано да търсите медитацията, колко струва тогава вашата инициация?"
Истината е в това, че инициацията може да се случи само след медитация.
Медитацията след инициация губи смисъла си. Това прилича на човек,
твърдящ, че е здрав, но продължаващ да иска лекарства от лекаря.
Инициацията е приемане, достигано след медитацията. Това е санкция,
давана на вашето приемане - съгласие. Вие сте били предложени на
Божественото и е настъпило вашето влизане в Неговата реалност.
Инициацията само потвърждава този факт.
Паяжината на гуру се е създала чрез раздаването на нови форми и видове
инициации. На ухото се прошепват думи, дават се мантри, който иска
инициира когото може. Напълно възможно е такъв човек и сам да не е
иницииран. Не е известно дали Божественото го е приело. Може би самият
той е бил иницииран по подобен начин. Някой му е прошепнал на ухото,
той е прошепнал на друг, този - на още много други.
Човек навсякъде създава лъжа и измама - колкото по-тайнствени са
събитията, толкова повече лъжа има в тях, защото няма никакви
доказателства.Аз също смятам да практикувам подобна методика. За нея се подготвят
десет-двадесет души. Те ще приемат инициация от Божественото.
Останалите присъстващи ще станат свидетели, тяхната работа ще бъде да
признаят това, дали инициацията е била приета от Божественото, това е
всичко. Вие можете да имате преживявания, но още не сте в състояние
веднага да разберете какво се е случило. Случващото се е толкова ново
за вас - как да разберете какво се случва? Потвърждението може да бъде
дадено от просветлена личност. Това е единственият критерий за
истинност.
Висш гуру е само параматман - Бог. Ако гуру, стоящ между вас, отстъпи
назад, инициацията ще се случи по-лесно, но гуруто-посредник стои до
смърт. Неговото его тържествува, превръщайки се в бог. Много видове
инициации се дават в угода на такова его. Те нямат цена, а според
термините на духовността са престъпление. Ако някога наказват духовните
престъпници, няма да пропуснат и тези.
Търсещият, който не подозира нищо, приема на доверие факта на своята
инициация. След това с гордост обявява, че е получил инициация, своя
мантра, с него се е случило всичко, което е трябвало да се случи,
поради което неговото търсене на истинно преживяване се прекратява.
Който и да идвал при Буда, той не получавал инициация незабавно -
понякога за това били нужни много години. Буда през цялото време
отлагал, предлагайки една или друга техника. След това, когато настъпел
моментът, той молел човека да стане за инициация.
Инициацията на Буда се разделя на три части. Търсещият по Пътя към инициацията преминавал през три стадия на предаване.
В началото той казвал: "Приемам убежище в Буда - Buddham sharanam
gachchham. Под това не се подразбира Гаутама Буда - това означава
предаване на просветлената личност.
Един търсещ дошъл при Буда и казал: "Приемам убежище в буда". Буда го
изслушал и замълчал. Някой попитал: "Този човек каза, че приема убежище
в Буда, а ти само го изслуша?"
Буда отвърнал: "Той прие убежище не в мен, а в пробудения. Аз съм само
случайност. Преди мен е имало множество буди, много буди ще има и след
мен. Аз съм само колелце. Той приема убежище в пробудения, така че кой
съм аз, че да го спирам? Ако приемаше убежище в мен, непременно бих го
спрял, но той три пъти повтори, че приема убежище в пробудения".
След това идва второто предаване, което е още по-забележително. Тук
инициираният заявява: "Приемам убежище в сангха" (общността на
пробудените). Какво означава тази общност? Обикновено последователите
на Буда смятат това за общността на Будите, но неговото значение е
съвсем друго. Тази общност означава общността на всички пробудени. Не
само един Буда е станал пробуден, имало е множество буди преди и след
него, всички те принадлежат към една общност, братство, колектив. Сега
будистите смятат, че този термин се отнася до будистката общност, но
това не е вярно.
Първото обръщение на Буда, в което той обявява, че търсещият приема
убежище в пробудения, а не лично в него, го прави разбираем. Вторият
призив внася още повече яснота. Тук човек предлага себе си на
обществото на пробудените.
В началото той се покланя на пробудения, който е пред него. Ако той е
съвсем близо до него, тогава е лесно да се приближиш и да го кажеш.
След това се предава на братството на пробудените, които са се
пробудили много отдавна и които той не познава, и на тези, които ще се
пробудят в бъдеще, които той също не познава.
Той се предава на всички тях и прави крачка към неуловимото.
Третото предаване е пред дхамма - религията. В третото предаване
инициираният казва: "Приемам убежище в дхамма". Третият път търсещият
се предава на това, което е пределното състояние на пробудеността
-дхамма. На това ниво няма индивидуалност, няма общество, има само
дхамма - закон.
Когато се извърши пълното предаване на всичките три нива, само тогава
инициацията се признава. Буда е бил само свидетел на това преживяване.
Това не е било обикновено повторение, ритуал. Ако всичките три
предавания ставали тотално - а Буда виждал, дали това е така - само
тогава човекът стигал до инициацията. Буда оставал свидетел.
По-късно Буда казвал на търсещия: "Не ми вярвай само на това основание,
че аз съм пробуден. Не ми вярвай само защото съм известен и имам много
последователи, или защото така твърдят писанията. Сега се дове-рявай
само на своето вътрешно разбиране".
Буда никога не е ставал гуру. Преди смъртта си, когато го помолили за
последно послание, той казал: "Бъдете светлина за самите себе си. Не
следвайте другите. Станете собствена светлина. Това е моето последно
послание".
Такъв човек като Буда не може да бъде гуру. Такъв човек е свидетел.
Исус много пъти е повтарял: "В деня на последния съд аз ще бъда ваш
свидетел". С други думи, в последния ден Исус ще каже: "Да, този човек
се стремеше към просветление. Този човек искаше да се предаде на
Божественото". Такъв е езикът на символите. Исус искал да каже също:
"Аз съм ваш свидетел, а не гуру".
Тук няма гуру, затова се пазете от инициации, в които някой става ваш
гуру. Инициация, в която мигновено и директно се свързвате с
Божественото, е истинна и уникална. Помнете, че при такава инициация не
е нужно да напускате дома си, не е нужно да приемате исляма, индуизма
или християнството, не е нужно да изпадате в зависимост от когото и да
е. Останете абсолютно свободни - измененията ще настъпят само вътре.
При лъжливите инициации вие ще бъдете свързани с определен вид религия,
ще станете част от организация. Някаква вяра, някакъв религиозен ред,
някаква догма, някаква личност, някакъв гуру ще ви хванат и ще убият
свободата ви.
Инициация, която не носи свобода, не е инициация. Истинска е само тази инициация, която ви предоставя абсолютна свобода.
"Окултните дълбини на Кундалини и Духовността"
Ошо - Кундалини и чакрите