Какво
ще направиш, за да изпразниш ума? Мислите идват, ти наблюдаваш. Но
наблюдението трябва да се прави много внимателно - то трябва да бъде
пасивно, а не активно. Това са фини механизми и трябва да разберете
всичко, иначе може да пропуснете някъде. А ако пропуснете дори и едно
нещо, цялата работа променя качеството си. Наблюдавай - наблюдавай пасивно, а не активно. Каква е разликата?
Например чакаш приятелката си или своя любим - тогава наблюдаваш
активно. Тогава като мине някой покрай вратата, ти скачаш да погледнеш
дали приятелката ти е дошла. Умът ти се възбужда и ти си въобразяваш, че
тя може би е дошла. Все отново и отново подскачаш - умът ти е много
нетърпелив, активен. Не, това няма да помогне. Ако си твърде нетърпелив и
твърде активен, това няма да те доведе до тишината, за която говоря.
Бъди пасивен - все едно седиш на брега на реката, тя си тече покрай
теб, а ти просто наблюдаваш. Няма нетърпение, няма чувство за
неотложност, за спешност. Никой не те насилва. Дори и да пропуснеш, нищо
не е пропуснато. Ти просто наблюдаваш, просто гледаш. Дори и думата
„наблюдавам" не е подходяща, защото самата дума „наблюдавам" дава
чувството за някаква активност. Ти просто гледаш, като нямаш какво друго
да правиш. Просто седиш на брега на реката, гледаш, а реката тече
покрай теб. Или пък гледаш небето и облаците преминават над теб. При
това пасивно - тази пасивност е много съществена. Това трябва да се
разбере, защото обсебеността ви от активността може да се превърне в
нетърпение, може да се превърне в активно чакане. Тогава ще пропуснете
целия смисъл, тогава активността ще е влязла отново през задната врата.
Бъди пасивен наблюдател - изпразни ума си и не мисли за нищо.
Тази пасивност автоматично ще изпразни ума ти. Вълничките на
активността, на умствената енергия малко по малко ще утихнат и цялата
повърхност на съзнанието ти ще се изчисти от всякакви вълни, от всякакви
вълнички. Ще стане като едно тихо огледало. Тилопа продължава: Подобно на кух бамбук, почивай в спокойствие със своето тяло.
Това е един от специалните методи на Тилопа. Всеки Учител си има свой
специален метод, чрез който той е постигнал и чрез който би искал да
помогне на другите. Това е специалитетът на Тилопа: Подобно на кух
бамбук, почивай в спокойствие със своето тяло - като бамбук, напълно кух
вътрешно. Когато почиваш, ти просто чувстваш, че си като бамбук,
вътрешно напълно кух и празен. И всъщност точно така си е: тялото ти е
точно като бамбук и вътре е кухо. Кожата ти, костите ти, кръвта ти,
всичко е част от бамбука, а вътре има пространство, кухина.
Когато седиш с напълно затворена уста, в неактивност, езикът докосва
небцето и ти си в тишина, не потрепваш от никакви мисли - умът наблюдава
пасивно и не чака нищо конкретно - чувствай се като кух бамбук. И
изведнъж една безкрайна енергия ще започне да се влива в теб. Ще те
изпълни непознатото, мистериозното, божественото. Кухият бамбук се
превръща във флейта и божественото започва да свири на нея. Веднъж щом
се изпразниш, за божественото вече няма прегради да влезе в теб.
Опитай това - то е една от най-прекрасните медитации, медитацията да се
превърнеш в кух бамбук. Няма нужда да правиш каквото и да било друго.
Просто стани това - и всичко друго ще се случи. Изведнъж чувстваш как
нещо се спуска в твоята кухост. Ти си като утроба и в теб влиза един нов
живот, пада едно семе. И идва момент, когато бамбукът напълно изчезва.
Подобно на кух бамбук, почивай в спокойствие със своето тяло. Почивай в
спокойствие - недей да желаеш духовни неща, недей да искаш рая, недей
да искаш дори и Бога. Бог не може да бъде пожелавай - когато нямаш
желания, Той идва при теб. Освобождението не може да бъде пожелавано -
защото желанието е обвързване. Когато нямаш желания, ти си освободен.
Будичността не може да бъде пожелавана, защото желаенето е пречката.
Когато няма пречки, будата изведнъж експлодира вътре в теб. Ти вече имаш
семето. Когато си празен, когато има пространство, семето експлодира. Тилопа казва: Подобно на кух бамбук, почивай в спокойствие със своето тяло. Нито давай, нито вземай, нека умът ти да почива.
Няма нищо за даване, няма нищо за вземане. Всичко е напълно окей -
такова, каквото е. Няма нужда от никакво даване и вземане. Ти си напълно
съвършен такъв, какъвто си.
Това източно учение е било
разбрано напълно погрешно на Запад, защото те казват: „Що за учение е
това? Така хората няма да се борят, няма да се опитват да се издигнат.
Така няма да правят никакви усилия да променят характера си, да
трансформират лошите си наклонности в добри. Така те могат да станат
жертви на дявола." На Запад лозунгът е „Подобрявай себе си" - независимо
дали се отнася за този свят, или за другия, но се подобрявай. Как да се
подобриш? Как да станеш по-велик и по-голям?
Ние на Изток
разбираме това по-дълбоко, че самото това усилие да „станеш" е бариерата
- защото ти вече носиш в себе си своето същество. Няма защо да ставаш
каквото и да било - просто реализирай това, което си ти, и това е
всичко. Просто реализирай това, което е скрито вътре в теб.
Подобрявайки, каквото и да подобряваш, ти винаги ще си обзет от
безпокойство и терзания, защото самото усилие да подобриш те води по
погрешен път. То прави бъдещето значимо, целта значима, идеалите значими
- и тогава умът ти се превръща в желаене.
Като желаеш, ти
пропускаш. Нека желанието да утихне, да се превърне в едно тихо езеро на
нежелаене - и ще се изненадаш как това изведнъж се появява. И ще почнеш
да се смееш с все сила, така както Бодхидхарма се е смял.
Последователите на Бодхидхарма казват, че когато отново утихнеш, можеш
да чуеш неговия бурен смях. Той все още се смее. Оттогава не е спрял да
се смее. Почнал е да се смее, защото: „Що за майтап е това? Ти вече си
това, което се опитваш да станеш! Как би могъл да успееш, щом вече си
това, а пък се опитваш да станеш това? Провалът ти е абсолютно сигурен.
Как можеш да станеш това, което вече си?" Затова се смял Бодхидхарма.
Бодхидхарма бил точно съвременник на Тилопа. Те може и да са се
познавали - може би не физически, но сигурно са се познавали - едно и
също качество на съществото. Тилопа казва: Нито давай, нито вземай, нека умът ти да почива. Махамудра е като ум, който не се привързва към нищо. Ако не се привързваш, ти си постигнал - нищото е в ръцете ти и ти си постигнал. Махамудра е като ум, който не се привързва към нищо. Практикувайки така, след време ще постигнеш будичност.
Какво трябва да се практикува? Да бъдеш все по-спокоен и по-спокоен. Да
бъдеш все повече и повече тук и сега. Да бъдеш все повече и повече в
действие и все по-малко и по-малко в активност. Да бъдеш все повече и
повече кух, празен, пасивен. Да бъдеш все повече и повече наблюдател -
индиферентен, който не очаква нищо, който не желае нищо. Да си щастлив
със себе си такъв, какъвто си. Да празнуваш. И тогава в който и да е момент, когато нещата узреят и дойде подходящият сезон, ти ще разцъфтиш превръщайки се в буда.
За творчеството ОШО
|