Въпрос: Моля, опишете ни духовното значение на сексуалната енергия. Как можем ние да сублимираме секса и да го направим духовен. Може ли да се използва сексът и любовта като медитация, като трамплин към висшите степени на съзнанието.
Няма такова нещо като сексуална енергия.
Енергията е една. Сексът е един изход за нея, едно от нейните направления, едно от приложенията на енергията. Енергията на живота е една, но може да се проявява в различни насоки. Сексът е една от проявите й. Когато жизнената енергия стане биологична, тя се превръща в сексуална енергия. Сексът е само приложение на жизнената енергия, затова въпросът за сублимация не възниква. Ако жизнената енергия тече в друго направление, няма секс. Но това не е сублимация, а трансформация. Сексът е естествен биологичен поток на жизнената енергия и най-нисшето й приложение. Това е естествено, защото животът не може да съществува без нея, и е най-нисшето, защото това е фундаментът, а не върхът. Когато сексът стане тоталност, целият живот се пропилява напразно. Това е като да се изгради основа, без да се строи домът, за който е предназначена. Сексът е само възможност за висша трансформация на жизнената енергия. Докато е така, всичко е наред. Но когато сексът стане всичко, когато стане единственият изход на жизнената енергия, той става разрушителен.
Сексът може да бъде само средство, не и цел. Средствата имат значение само когато се постигат целите. Когато човек злоупотребява със средствата, целта се разрушава. Ако сексът стане център на живота, тогава средствата стават цел. Сексът създава биологичната основа на съществуването и продължението на живота. Това е средство, не бива да се превръща в цел. В момента, в който сексът стане цел, духовното измерение е изгубено. Но ако сексът стане медитативен, тогава той се отправя в духовното измерение. Превръща се в отправна точка, в трамплин. Няма нужда от сублимация, защото енергията по същество не е нито сексуална, нито духовна. Енергията винаги е неутрална. Сама по себе си тя няма име. Името се дава от названието на вратата, през която излиза енергията. То не е име на самата енергия, а името на формата, която тя приема. Когато казвате "сексуална енергия", значи е енергия, която идва чрез секса, чрез биологията. Същата енергия е духовна, когато протича чрез божественото.
Сама по себе си енергията е неутрална. Когато тя се изразява биологически, се превръща в секс. Когато се изразява емоционално, тя може да се прояви като любов, ненавист или гняв. Когато се изразява интелектуално, тя се проявява в науката или литературата. Когато се движи по тялото, става физическа, когато минава през ума, става ментална. Разликата не е в енергията, а в приложението на проявите й. Затова е невярно твърдението "сублимиране на сексуалната енергия". Ако не се ползва вратата на секса, енергията отново става чиста. Енергията винаги е чиста. Когато се прояви през божествената врата, тя е духовна, но това е само форма на нейната проява.
С думата "сублимира" са свързани лоши асоциации. Всички теории за сублимация са теории на потискането. Говорейки за "сублимация на секса", вие изразявате своя антагонизъм към него. Самата дума излъчва осъждане.
Питате какво може да се направи със секса. Всяко действие, пряко насочено към секса, го потиска. Има непреки методи, когато не се занимавате със сексуалната енергия, а по-скоро търсите начин да отворите вратата към божественото. Когато вратите към божественото са отворени, тогава всички енергии вътре във вас се устремяват към него. И сексът се поглъща. Когато е възможно висшето блаженство, всички нисши форми на блаженство губят смисъл, защото вие ги потискате или им се съпротивлявате. Те сами отпадат. Сексът не сублимира, трансформира се. Всяко негативно действие спрямо секса не преобразува енергията. Напротив, създава вътре във вас конфликт, който е разрушителен. Никой не може да победи в тази схватка. В един момент ще почувствате, че сте победили вие, в друг ще усетите, че сексът взема връх. И тъй ще е постоянно. Понякога ще ви се струва, че сте взели секса под контрол, а след минута ще усетите сексуално влечение и всичко, което ви се е струвало, че сте постигнали, ще се окаже изгубено. Никой не може да победи в битката със собствената си енергия. Ако вашата енергия ви е нужна за нещо друго, което ви доставя повече радост, сексът ще изчезне. Това не значи, че сте сублимирали енергията. Просто се е отворил път към по-голямо блаженство и автоматично, непроизволно, цялата енергия е потекла в новата посока.
Ако в ръцете си държите камъни и внезапно намерите диаманти, дори няма да забележите, че сте изпуснали камъните. Те сами ще падат, сякаш не сте ги носили. И дори няма да забележите как сте се отказали от тях, как сте ги изхвърлили. Даже няма да разберете кога е станало. Нищо не е сублимирано. Отворил се е голям извор от радост и изворите на по-малката радост са пресъхнали от само себе си. Това става така автоматично и спонтанно, че не са необходими никакви действия, насочени против секса. Пагубно е да предприемете някакво действие, насочено против енергията. Истинското, положително действие дори не е свързано със секса. То е свързано с медитацията. Даже няма да разберете, че сексът е изчезнал. Просто новото го е погълнало.
"Сублимация" е много уродлива дума. Тя носи в себе си отзвук от антагонизъм, от конфликт. Сексът трябва да се приеме такъв, какъвто е. Той е биологичната основа на съществуването на живота. Не му придавайте никакво духовно или недуховно значение. Просто го разберете. Когато го приемете като биологичен факт, той престава да ви занимава. Човек започва да се безпокои, когато му придаде някакво духовно значение. Затова не му придавайте никакви значения, не създавайте около секса философия. Само наблюдавайте фактите. Не правете нищо нито за, нито против секса. Нека бъде такъв, какъвто е, приемете го като нещо нормално. Не заставайте срещу него в неестествена поза.
Както имате ръце и очи, тъй имате и секс. Нали не сте против ръцете и очите си, не бъдете и против секса. Тогава въпросът какво да се прави със секса престава да бъде важен. Да се създава дихотомия за или против секса е безсмислено. Той е даденост. Дошли сте в света чрез секса и във вас е заложена програмата за продължаване на живота чрез секса. Вие сте част от великата непрекъснатост. Тялото ви трябва да умре, затова в него е заложена програма за създаване на друго тяло, което да замени вашето.
Смъртта е неизбежна, затова сексът е станал идея-фикс. Вие няма вечно да сте тук, нужно е да ви замени ново тяло. Сексът придобива такова значение, защото природата настоява за него. Без него е невъзможно продължението на човека. Ако той беше произволен, на Земята не би останал никой. Сексът е привличащ и все-поглъщащ. И сексуалното влечение е много интензивно, защото цялата природа е зад него. Без него няма да има живот. Сексът е много важен за всички религиозни търсещи поради своята привлекателност, естественост и спонтанност. Той е станал критерий, по който съдят дали енергията в даден човек е достигнала божественото или не. Ние не сме в състояние непосредствено да знаем срещнал ли се е човекът с божественото. Ние не знаем със сигурност притежава ли даден човека диамант, но сме способни да забележим, че е изхвърлил камъните си, защото разбираме от камъни. И сме в състояние да видим, че някой е трансцедентирал секса, защото познаваме самия секс. Сексът е задължителен и спонтанен, той носи толкова велика сила, че не е възможно да се трансцедентира, докато не постигнеш божественото.
И брахмачарията става критерий за божественото. За такъв човек сексът е престанал да съществува във вида, в който съществува за обикновените хора. Това не значи, че отхвърляйки секса, човек се съединява с божеството. Не съществува такава обратна връзка. Човекът, намерил диаманти, изхвърля камъните, които носи, но обратното не е вярно. Можете да изхвърлите всички камъни, но това не означава, че сте открили диаманти. Тогава ще се окажете между двете състояния. Ще потиснете ума си, а няма да го трансцедентирате. Сексът ще се стреми навън и вие ще си създадете вътрешен ад. Това не означава издигане над секса. Когато сексът се потиска, той става уродлив, болен, невротичен. Става извратен.
Тъй нареченото религиозно отношение към секса е породило извратена сексуалност и невротична сексуална култура. Аз съм против това. Сексът е биологичен факт, и в него няма нищо лошо. Затова не се борете с него, защото ще се превърне в извращение, а извратеният секс не е крачка напред, а падане под нормалното ниво, крачка към безумието. Когато угнетяването стане много интензивно, не можете да издържите, то се взривява, и в този взрив вие ще се изгубите.
Вие - това са всички човешки качества, всичките възможности. Нормалният секс е здраво явление, но когато неестествено го потискат, той става болезнен. От нормално състояние да се движиш към божественото е леко, но да вървиш към божественото чрез невротичния ум е невероятно трудно и, в някакъв смисъл, невъзможно. Първо ще трябва да оздравеете и да станете нормални. И тогава се появява възможност да се трансцедентира сексът.
И какво да се прави? Да се опознае сексът. Да се влезе в него осъзнато, в това е тайната как да се отвори новата врата. Ако се занимавате със секс неосъзнато, тогава сте само инструмент в ръцете на биологичната еволюция, но ако сте способни в сексуалния акт да оставате осъзнаващи, тогава самото осъзнаване се превръща в медитация. Сексуалният акт е толкова спонтанен и непостоянен, че е трудно да останеш в него осъзнаващ. Трудно, но не и невъзможно. И ако можете осъзнато да влизате в сексуалния акт, то няма никакъв друг акт в живота, в който да не можете да останете осъзнати, защото няма нищо по-дълбоко от секса. Ако в секса сте станали осъзнаващи, тогава даже и в смъртта ще бъдете осъзнаващи. Дълбочината на сексуалния акт и дълбочината на смъртта са еднакви, паралелни. Вие отивате към същата точка. И ако можете да оставате осъзнаващи в сексуалния акт, постигнали сте много. Постигнали сте нещо безценно. Така че използвайте секса като форма на медитация. Не му се съпротивлявайте, не се борете с него. Не може да се борите с природата, вие сте нейна неразделна част. Отношението ви към секса трябва да е приятелско и благожелателно. Това е най-дълбокият диалог между вас и природата. По същество, сексуалният акт не е диалог между мъжа и жената. Това е разговор на мъжа с природата чрез жената, или на жената с природата чрез мъжа. Това е диалог с природата. За миг се оказвате в космическия поток, в небесната хармония, в съзвучие с цялото. По такъв начин мъжът се осъществява чрез жената, а жената чрез мъжа.
Мъжът не е цялостен, жената също не е. Те са двете части на единното цяло. Затова, когато в сексуалния акт се слеят в едно, те достигат хармония със съкровената същност на нещата, с Дао. Тази хармония може да даде биологичен живот на ново същество. Ако не сте осъзнати, това е единствената възможност. Но ако осъзнаете, този акт може да стане вашето раждане, духовно раждане. Чрез него може да станеш "втори път роден". Ако участвате осъзнато в него, вие ставате свидетел на случващото се. И когато станете наблюдател в сексуалния акт, вие трансцедентирате секса, защото в наблюдаването ставате свободни. Тогава няма принуда, вече не сте неосъзнаващ участник. Ставайки наблюдател на акта, вие го трансцедентирате.
Разбирате, че не сте само тяло. Силата на наблюдението във вас е познала нещо зад пределите на тялото. А то може да се опознае само когато се намираш дълбоко в себе си. Това не е повърхностна среща. Когато търгувате на пазара, съзнанието ви не може да потъне в дълбочина, защото самият акт е повърхностен. За човека сексуалният акт обикновено е единственият, чрез който може да стане наблюдател на вътрешните глъбини. Колкото повече медитирате чрез секса, толкова по-малко е неговото влияние. Медитацията израства от него, а от тази медитация се отваря нова врата и сексът отпада. Но това не е сублимация. То прилича на опадването на сухите листа от дървото. Дървото дори не подозира, че листата падат. Тъй и вие не ще забележите как изчезва механичният стремеж към секса. Създайте от секса медитация, направете секса обект на медитация. Отнасяйте се към секса като към храм и вие ще го трансцедентирате и ще бъдете преобразен. Тогава сексът ще изчезне, но без потискане, без сублимация. Сексът просто ще изгуби значението и смисъла си. Ще израснете от него. За вас той ще стане безсмислен.
Когато детето порасне, играчките губят смисъла за него. То нищо не сублимира, нищо не потиска, просто пораства, става възрастен. И играчките стават ненужни. Те са за децата, а той вече не е дете.
По същия начин колкото повече медитирате, толкова по-малко ще ви привлича сексът. И постепенно, неволно, без съзнателно усилие да се сублимира сексът, енергията ще намери нова посока на движение. Същата енергия, която по-рано се е изразявала чрез секса, сега се движи чрез медитацията. А когато тя тече в медитацията, се отварят вратите на божественото.
По-нататък употребихте думите "секс" и "любов". Обикновено смятаме, че двете думи са вътрешно свързани. Не е така. Любовта идва само когато сексът си отиде. Дотогава любовта е само заиграване, предварителна игра и нищо друго. Тя подготвя почвата за сексуалния акт. Това е предисловие към секса. И колкото повече е сексът между двама, толкова по-малко е любовта помежду им, защото предисловие повече не им трябва. Когато двама са влюбени един в друг и помежду им няма секс, тяхната любов е много романтична. Но щом се появи сексът, любовта веднага си отива. Сексът е рязък, по същество е пълен с насилие. Необходимо му е предисловие, предварителна игра. Любовта, тази, която познаваме, е само облекло за голия факт на секса. Ако се вгледате по-дълбоко в това, което наричате любов, ще видите там секс, готвещ се за скок. Той непременно се е скрил зад ъгъла. Любовта говори, а сексът се подготвя. Тъй наречената любов се асоциира със секса, но само като предисловие. Ако сексът се случи, любовта изчезва. Ето защо бракът убива романтичната любов, убива я докрай. Двамата се опознават един друг и отпада необходимостта от любов, от предварителна игра.
Истинската любов не е предисловие. Тя е аромат. Тя не е преди секса, след него е. Любовта не е пролог, а епилог. Ако преминете през секса и чувствате един към друг състрадание, тогава възниква любовта. Ако медитирате в момента на сексуалния акт, тогава партньорът ви вече няма да е просто инструмент за физическото ви наслаждение. Вие ще сте му благодарни, защото и двамата сте се потопили в дълбока медитация. Ако се медитира в секса, между двама ви възниква ново другарство. Защото благодарение на другия двамата сте се слели с природата, чрез другия сте надзърнали в неизследваните дълбини на реалността. Ще изпитвате благодарност и състрадание един към друг, ще разберете страданията и търсенията на спътника си по същия път, той както и вие, напипва пътя. Ако сексът стане медитативен, само тогава остава след себе си аромат, чувство, което не е предисловие към секса, а зрялост, израстване, медитативна реализация. Затова ако сексуалният акт стане медитативен, вие ще усещате любов. Любовта е състояние на благодарност, другарство и състрадание. Ако трите компонента ги има, значи вие обичате.
Ако се породи такава любов, тя трансцедентира секса. Любовта се развива чрез секса, но тя надхвърля неговите предели. Както цветето - излиза от корените, но се издига по-високо и не се връща назад, защото няма обратен път. Ако се развие любов, сексът изчезва. В действителност това е един от начините да се узнае, че любовта се е развила напълно. Сексът е подобен на черупката на яйце, през която трябва да си пробие път любовта. Щом се появи тя на света, черупката е счупена и захвърлена.
Сексът може да достигне любовта само при медитация, не и по друг начин. Без медитация ще има само повторение на сексуални актове, което ще ви доскучае. Сексът ще става все по-скучен и ще престанете да изпитвате благодарност към другия. Напротив, ще започнете да изпитвате враждебност към него, сякаш ви е излъгал. Той ви владее, станал е ваш господар чрез секса, който се е превърнал в потребност за вас. Станали сте роби, защото не можете да живеете без секс. И не може да се изпитват дружески чувства към онзи, който ви е заробил. Двамата чувстват едно и също, че другият му е собственик. Вие ще отречете това заробване и ще се борите с него, но сексът ще продължава. Това ще стане ваш начин на живот. Ще се карате с партньора си, пак ще се сдобрявате. После пак ще воювате и пак ще има примирие. Любовта, в най-добрия случай, ще е само мирно съглашение. Няма да сте в състояние да изпитвате дружески чувства, състрадание, а само жестокост и насилие. И през цялото време ще се чувствате измамени. Превърнали сте се в роби. Сексът вече няма да може да се развие в любов, тъй ще си и остане просто секс.
Преминете през секса! Не се страхувайте от него, защото страхът не води до никъде. Ако има смисъл да се боите от нещо, то това нещо е самият страх. Не се бойте от секса и не му се съпротивлявайте, защото съпротивата е също вид страх. "Сражавай се или бягай" - това са двата пътя на страха. Затова не бягайте от секса и не воювайте с него. Приемете го, приемете го като даденост. Потопете се в него, опознайте го напълно, разберете го, медитирайте в него и вие ще го трансцедентирате. В минутата, когато медитирате в сексуалния акт, ще се отвори нова врата. Влизате в ново измерение, съвършено непознато, нечувано и ви поглъща по-дълбоко блаженство. Ще срещнете нещо толкова блажено, че сексът ще избледнее и ще отпадне от само себе си. И вече енергията ви няма да тече в тази посока. Енергията винаги тече към блаженството. Доколкото сексът дава блаженство, енергията се устремява към него, но ако търсите още по-голямо блаженство - блаженство, надхвърлящо пределите на секса, повече удовлетворяващо, дълбоко и завършено - тогава енергията от само себе си ще престане да тече към секса.
Когато сексът стане медитация, той разцъфтява в любов и това цъфтене е движение към божественото. Ето защо любовта е божествена. Сексът е физиологичен. Любовта - духовна. А когато разцъфтява любовта, идва молитвата, непременно идва. Сега вече сте близо до божественото, почти сте си дошли у дома. Сега започвате да медитирате в любовта. Това е втората степен. В момента на сливане, в момента на любов започнете да медитирате. Потапяйте се в нея дълбоко, осъзнавайте това. Сега телата не се срещат. В секса телата се срещаха, в любовта се срещат душите. Но това е среща, среща на двама души. Вижте любовта също както видяхте секса. Вижте общността, вътрешната среща, вътрешната връзка. Тогава ще трансцедентирате даже любовта и ще стигнете до молитвата. Тази молитва е вратата. Това все още е среща, но вече не между двама души. Това е общуване между вас и цялото. Сега другият човек го няма. Той е безличен друг, той е цялото съществувание.
Но и молитвата също е среща, защото и тя, в крайна сметка, трябва да бъде трансцедентирана. В молитвата молещият и Божеството са различни, "бхакта" и "бхагван" са различни. Това все още е среща. Затова Мира и Тереза използват сексуални термини за молитвения си опит.
Нужно е да се медитира и в моментите на молитва. Наблюдавайте! Наблюдавайте общуването между себе си и цялото. Това изисква най-фино състояние на осъзнатост. Ако успеете да осъзнавате срещата между себе си и цялото, тогава вие трансцедентирате и себе си и цялото. Тогава вие сте цялото. И в това цяло няма двойственост, има само единство. Към тази цялостност хората се стремят чрез секса, любовта, молитвата. Именно нея жадуват. Даже и в секса се стремят към това единство. Блаженството настъпва, защото за миг вие се сливате в едно. Сексът прераства в любов, любовта в молитва, а молитвата прераства в пълна трансцедентация, в пълно единение. Тази дълбочина винаги идва чрез медитацията. Методът във всички случаи е един. Различни са само нивата, измеренията, степените, но методът си остава един и същ. Захванете се както следва за секса и ще откриете любовта. Задълбочете се в любовта и ще стигнете до молитвата. Потопете се в молитвата и ще се взривите в целостта. Това единство е цялото, това единство е блаженството, това блаженство е екстазът. Затова е много важно да не се застава в поза на отрицание и противодействие. Божественото присъства във всеки факт. То може да е скрито под безброй одежди. Снемете одеждите от него, съблечете го. Ще откриете още по-фини одежди. Свалете и тях. Докато не се срещнете с единството в пълната му голота, няма да имате удовлетворение, няма да усетите пълнота.
Когато намерите това единно, неприкрито от никакви одежди, вие се сливате с него, защото когато го познаете, разбирате, че това не е нещо друго, а самите вие. Нали по същество всеки търси самия себе си чрез другите. Своя дом трябва да намериш, чукайки по всички други врати. Когато от реалността падат одеждите, вие се сливате с нея, защото одеждите създават различията. Одеждите са препятствия, но не е възможно да снемеш покровите от реалността, докато не разкриете себе си. Затова медитацията е двойно оръжие, тя разголва реалността, разголва и самите вас. И от вас са свалени покривалата на реалността. И в момент на абсолютна голота и пустота ставате единен.
Аз съвсем не съм против секса. Това не значи, че съм за секса. Аз съм за това да се навлезе дълбоко в него и да се отвори това, което е зад пределите. То винаги е там, но обикновено никой не отива в секса достатъчно дълбоко - щом се допреш и веднага бягаш. Ако можете да влезете дълбоко в него, ще изпитате благодарност към божеството, че чрез секса се е отворила вратата, но ако сексът за вас е само игра - удряш и бягаш - няма да узнаете, че сте били близко до нещо велико.
Ние сме толкова хитри, че сме създали лъжовна любов, която възниква не след секса, а преди него. Това е нещо изкуствено създадено. Ето защо чувстваме, че когато сексът е удовлетворителен, любовта е загубена. Такава любов е само предисловие, а то вече не е нужно. Но истинската любов е винаги зад пределите на секса. Тя се крие зад него. Потопете се дълбоко в него, медитирайте в него религиозно и ще разцъфтите в любящо състояние на съзнанието. Това не значи, че съм против секса за сметка на любовта. Нея също ще се наложи да я трансцедентирате. Медитирайте в нея, трансцедентирайте я. Под медитация аз разбирам да преминете през нея напълно бдителни и осъзнаващи. Това не бива да се прави сляпо и неосъзнато. Това велико блаженство, затворено в нея, можете поради слепотата си просто да не го забележите. Слепотата трябва да се трансформира, очите трябва да са отворени. Когато очите ви са отворени, сексът може да ви изведе на пътя на единството.
Капката може да стане океан. Това жадува сърцето на всяка капка. Във всяко действие, във всяко желание се скрива един и същ стремеж. Открийте го и го следвайте. Това е най-великото приключение. Такива, каквито сме днес, ние живеем неосъзнато. То е трудно, но не е невъзможно. То е било възможно за Исус, Буда, Махавира. То е възможно за всеки. Когато се потапяте в секса с такава интензивност, бдителност и чувствителност, вие го транцедентирате. Тогава няма да има сублимация. Когато го трансцедентирате, няма да има секс, даже сублимиран секс. Ще има само любов, молитва и единство.
Това са трите степени на любовта: физическа любов, психическа любов и духовна любов. А когато се трансцедентират и трите е божественото. Думите на Исус: "Бог е любов" са най-близкото определение, тъй като последното, което узнаваме по пътя към Бог, е любовта. След нея идва неизвестното, а неизвестното не може да бъде определено. Ние само можем да посочим божественото с помощта на последната ни реализация - любовта. Зад нейните предели няма опит, защото няма кой да усеща. Капката е станала океан!
Вървете крачка след крачка, приятелски настроени, без напрежение, без борба. Просто вървете, запазвайки бдителността си. Бдителността е единствената светлина в тъмната нощ на живота. С тази светлина идете в него. Претърсете и изследвайте всяко ъгълче. Навсякъде е божественото, затова не бъдете против нищо. Но също така не се спирайте върху нищо. Вървете по-нататък, защото ви очаква още по-голямо блаженство. Пътешествието трябва да продължи. Ако редом с вас се е оказал сексът, използвайте го. Ако сте се приближили до любовта, използвайте я. Не мислете с термините на подтискането и сублимацията, не мислете с категориите на борбата. Божеството може да се крие зад всичко, затова не се борете, не бягайте от нищо. Всъщност, то е навсякъде, тъй че където и да сте, отворете най-близката врата и тръгнете напред. Не се застоявайте никъде, защото животът е навсякъде.
Исус казва: "Бог е под всеки камък", но вие виждате само камъните. Ще ви се наложи да преминете през вкаменено състояние на ума. Когато в секса виждате враг, той става камък. Тогава той губи прозрачността си и вие не можете да видите по-далеч от него. Използвайте го, медитирайте с него и камъкът ще стане прозрачен, като стъкло. Ще видите през него какво е по-нататък и ще забравите за стъклото. Ще запомните това, което е зад стъклото. Всичко, което става прозрачно, ще изчезне. Не превръщайте секса в камък, направете го прозрачен. Той ще стане прозрачен чрез медитацията.
Трансформация на седемте тела
Ошо
|