Число 8, управители Хирон, Уран; в заточение Слънце, Плутон; в екзалтация Меркурий, Луна; в падение Уран, Плутон.
Ако четворката символизира идеята за структура
на мъртвата материя въобще, то осмицата конкретизира тази идея,
представлявайки наумена (идеята) на пространствена форма, символизирана
от куба: 8 = 2³ - числото на неговия връх. По такъв начин, ако
четворката символизира разпятието на кръста, максимално твърдо и
дисхармонично, то осмицата представлява разпятието в тримерното
пространство, тоест оформяне в по-гъвкави структури, някак имитиращи
живота и духа, но реално все пак лишени от тях. От друга страна, по
вида на тези структури е значително по-лесно да се досетим за това, в
какво направление лежи тяхното одухотворение и символ на какви идеи той
се явява.
Аспектът полуквадрат означава препятствие, символ на което служи
протеза на мястото на жива или даже одухотворена тъкан. С други думи,
взаимодействието на планетите в полуквадрат видимо произтича
удовлетворително, но въпреки това има огромни скрити дефекти, състоящи
се в липсата на истинско взаимно разбиране и естественост на
взаимодействието, които са заменени с формално съгласуване на
функциите, което отначало е съвсем неочевидно за човека. Ако сравним
действието на квадрата с дебел гипс на ръката, не позволяващ на нея да
се движи, то полуквадрата е подобен на изкуствена става, външно
изглеждаща като истинска, но даваща на ръката подвижност в две основни
направления и не повече от това. Във вътрешния живот полуквадратът дава
характерно чувство за неудовлетвореност, отсъствие на правилно,
естествено, живо преживяване, което се получава някак механично и
неистинско, въпреки че външно всичко протича както трябва.
Като минорен аспект, полуквадратът дава скрито препятствие, което човек
е длъжен не само да преодолее, но и отначало да открие, защото неговото
дисхармонично действие често е неочевидно, при все че влиянието му в
живота на човека може да бъде доста значително. Препятствията, които
поставя квадрата са очевидни, обратно, полуквадратът някак нашепва:
"Всичко е наред" и се преструва на биквинтил или даже (ако планетите му
са хармонични) тригон, но в действителност носи съвършено друг характер.
Ключовите думи, отнасящи се към полуквадрата - това са: формален, механичен или механистичен, а също и ерзац.
Например, полуквадратът на Слънцето дава склонност към формално
ръководство, тоест волеизявление, не свързано с истинско разбиране и
усещане същността на нещата и аналогично налягане изпитва човек от
страна на средата. Полуквадрат на Меркурий означава тенденция към
формални разсъждения, вървящи по повърхността на явленията,
праволинейно и инертно мислене, полуквадрат на Юпитер на ниско ниво
дава евтини обобщения, механично разширение, несъпроводено със
задълбочаване на мисълта или концепциите, религиозен и философски
догматизъм и т.н. От друга страна, полуквадрата дава здрава и надеждна
защита, която човека трябва да оживи и одушеви, да и даде възможности
за развитие и тогава може да достигне много, ако започне да отчита
намеците, заложени в самата конструкция, символизирана от полуквадрата,
тоест да разшифрова и върне към квази-жива конфигурация нейната
собствена душа, която някъде във финия свят очаква това. Символично
проработката на полуквадрата е представена от задачата да се премахне
магията на царицата-жаба или спящата красавица. Намеци за съществуване
на готовата да се върне душа служат съответно короната и кристалния
гроб (символ на кристализиран егрегор), но и процеса на разомагьосване
е неформален: той изисква неочевидни усилия и като цяло творческо
отношение към него.
Хирон като Управител на Полуквадрата символизира двойнствения
характер на проблема за инертните форми, частично приспособени за
изпълнението на възложените им живи функции. От една страна, тази форма
е плътна и устойчива и това, което е в състояние да направи, го прави
стабилно и може да се каже, че е непоколебима в това. От друга страна,
тя принудително профанира обкръжаващия го жив живот, свеждайки проявите
му към достъпните за себе си две-три движения и разбира се човекът
усеща това, защото полуквадрата понякога наричат аспект на раздразнението,
тъй като раздразнението - това е естествено чувство, възникващо в
човека, когато той се жени за жаба, независимо колко са мъдри нейните
съвети, вкусни баничките и ефектни останалите трикове.
На ниско ниво на проработка на полуквадрата Хирон дава ясна безизходица
и отчаяние на човека, който твърдо разчита на живото функциониране на
органа (например, програмите на подсъзнанието), който е съвършено
неспособен за това, явяващ се по-скоро имитатор, и тук опитите за пряк
натиск завършват с пълен неуспех, макар че причината за него е
съвършено неразбираема за човека: нали при другите това същото се
получава прекрасно! Обаче, резонния отговор на астролога, състоящ се в
това, че другите нямат този полуквадрат, или аналогични по смисъла им
обяснения на психолози и просто обкръжаващите човека често не го
устройват, защото не е наистина психологически много трудно да признаеш
собствения квази-живот, по-скоро ще бъде сметнато като ненормално от
обкръжаващите. На високо ниво Хирон дава възможност да се открие изход
в тази безизходица и не само да се одушеви мъртвият механизъм, но и да
се вгради в него голяма и сложна (или външна) програма в качеството на
много устойчива и надеждна съставна част.
Уран като Управител и намиращ се Падение при Полуквадрата
символизира двойнствения характер на механизма, вграден на мястото на
живия орган. От една страна, този механизъм е направен много тънко и
изобретателно (управление на Уран), така че даже е способен да излъже
човека, на когото отначало може да му се стори, че неговата става е
истинска, а не изкуствена. На високо ниво, когато човек разбере
неговата природа и реални възможности, този механизъм може да бъде
хитроумно използван в много съвършени конструкции, но за непосредствена
проява на творчеството на духа винаги ще служи като препятствие
(падение на Уран).
На ниско ниво Уран като намиращ се в падение
символизира унищожението от страна на полуквадрата не само на живи, но
и на всички оригинални и творчески прояви и нисшия полуквадрат
символично става за тях прокрустово ложе. Обаче това не става даром: в
някакъв момент става непредвидено събитие, което видимо съвършения
механизъм на полуквадрата не успява да подреди в привичната схема, и се
счупва той самия, подобно на Прокруст, който в края на краищата е убил
героя Тезей, слагайки го на собственото му прокрустово ложе.
Полуквадратът обикновено не е толкова жесток, но мъчението на
програмата на подсъзнанието, която не се справя със своите, както
неочаквано се изяснява, примитивно разбирани задължения и поради това е
принудена да ограничи своите пълномощия, може да бъде за човека напълно
реално и много неприятно преживяване.
Слънцето като намиращо се в Заточение при Полуквадрата
символизира невъзможността за пряко волево решение на съответните
проблеми. Освен това, императивният натиск в дадения случай води до
изключително отрицателни последствия, подобно на това, както изгарянето
на жабешката кожа води до усилване на омагьосването на принцесата. Тук
се изискват други, косвени действия, преосмисляне на ситуацията и
преход към по-високи вибрации, които могат да оживят мъртвия механизъм
(спящата в гроба принцеса следва да се целуне, а не да се буди, да
кажем със звука на ловджийски рог). От друга страна, полуквадратът сам
по себе си не изкарва наяве свое рязко несъответствие и неадекватност:
в императивни ситуации той, като правило, демонстрира точно своята
самостоятелност и само по косвени признаци може да се разбере, че в
нещо важно става нарушение. Това е добросъвестен изкуствен заместител,
който работи лошо само тогава, когато човек му възлага несвойствени
функции за живо реагиране. Обаче човекът е много склонен към
одушевяване на мъртва материя, макар и във въображението си и ако нещо
работи как да е, той ще смята този механизъм и за жив, и за развиващ
се, и самообучаващ се, и приспособяващ се към различни условия, а в
дадения случай това, за съжаление, не е така: човекът сам трябва да
намери средства за оживяване и одухотворяване, и сам да приспособи
дадения му по рождение механизъм към подходяща за целта дейност, която
също трябва да открие.
Плутон намиращ се в Падение и Заточение при Полуквадрата
символизира косвено, но достатъчно определено и неприятно изразената
необходимост да се обърне внимание на изкуствения, нежив, механичен
начин за съгласуване принципите на планетите, образуващи полуквадрат.
Човекът е длъжен да усети този начин като неудовлетворителен в крайна
сметка и да намери път за неговото оживотворяване и одушевяване. Тук
косвена плутонова чистка и проверка преминава не самия механизъм (той
по своему е съвършен), а начина за негово взаимодействие с живата
реалност, която той изопачава, деформира, а понякога и съвсем лишава от
живот, оставяйки нещо от сорта на мумия. Всичко това отравя атмосферата
около полуквадрата и съответстващата област започва да гние и разлага,
но мерките за нейното очистване далеч не са очевидни (макар да са
необходими) и винаги носят косвен характер, защото да се унищожи
източника на злото - самият механизъм на взаимодействие на планетните
принципи е невъзможно, той трябва да бъде преосмислен и качен на друго
ниво, на първо място, по пътя на проработка на съответните планети.
Поради това на ниско ниво влиянието на Плутон се изразява в голяма
замърсеност на сферите на действие на полуквадрата, а на високо - в
умението с косвени методи да се чистят специфичните отпадъци на
неживите механизми, работещи в жива среда - проблем, необичайно
актуален в наше време във физически план (екология на промишлеността),
но имаща продължение и във финия свят, например, обезвреждане и
утилизация на отпадъците на жизнедеятелността и продуктите на разпада
на кристализирани егрегори.
Луна намираща се в Екзалтация при Полуквадрата символизира голямото подсъзнателно внимание, което обръща човек на сферата, управлявана от този аспект.
Подсъзнанието чувства неговата чуждородност и буквално недоумява как
следва да се отнася към това явно неживо, но все пак изпълняващо
основните функции устройство. Луната някак си поема върху себе си
цялата тежест на адаптацията на твърдия (чуждороден) орган към нуждите
на организма и психиката, защото съзнанието често даже не регистрира
някакво съществено нарушение в сферите на полуквадрата, в краен случай,
при ниско самосъзнание на човека. При това начина за адаптация зависи
съществено от нивото на проработка на полуквадрата: отначало механизмът
се оказва съществено по-силен и устойчив от обкръжаващата го жива тъкан
и я подчинява на себе си, безжалостно насилвайки и извращавайки
неговата природа, вследствие на което в подсъзнанието на човека могат
да възникнат цели мъртви области (зони на отчуждение, подобни на
полюсите с екологическо бедствие около крупни промишлени производства),
които могат да бъдат оживени извънредно трудно, а без проработка на
полуквадрата често и невъзможно. На високо ниво човек превежда
механизма на полуквадрата на качествено друг режим на работа,
вследствие на което той оживява, оставайки здрав и устойчив и
обратното, сам поддържа работата на подсъзнанието да стане в
съответните сфери жив крайъгълен камък.
Меркурий като намиращ се в Екзалтация при Полуквадрата
символизира, от една страна, гъвкавостта и разнообразието на
възможности, предоставени от механизма на полуквадрата, а от друга -
неговата ограниченост, подчиненост на някаква твърда идея, която не
допуска по-нататъшно разширение. За символи на полуквадрата служат
конструктори с голямо количество детайли от разнообразен вид, от които
могат да се построят най-различни съоръжения и ЕИМ с краен брой основни
команди, на чиято основа може да се направят разнообразни програми. В
този и другия случай съществуват голямо количество варианти за
съчетание на елементите, тоест системата има много степени на свобода,
благодарение на което може да имитира различни форми на живот, но
истинско одухотворение, антропоморфизъм, зооморфизъм, или поне
фитоморфизъм стават възможни само при принципно изменение на възгледа
за основните елементи, когато те престанат да изглеждат инертни и
детерминирани, получават (в очите на човека) свобода на волята и
съответно стават (в определени граници) живи и непредсказуеми.
Приложено към вътрешния живот полуквадратът означава квазигъвкаво,
тоест по принцип подвижно, но съставено от ясни правила от съвършено
твърди фрагменти, функциониране на психиката, често подчинено на ясна
рационална идея.
На първо ниво на проработка на полуквадрата човек възприема
функционирането на неговия механизъм като норма, без да се замисля за
неговото несъвършенство, а обратно, най-често го смята за норма или
даже образец. Например, полуквадрат Венера - Меркурий дава ограничен
набор шаблонни ментални представи и рационални прийоми в социалното
общуване и любовта, към които човека се придържа строго. В това и
другият човек ще бъде съвършено студен, формален и може би, в някои
отношения безупречен и ще смята за норма и образец именно своето
възприемане на хората, а също и като идеал за останалите. Всички живи
чувства и прояви на околните той ще разглежда изключително от гледна
точка на своите твърди понятия и най-често ще ги счете за неуместни и
ще ги изтълкува съвсем превратно.
На това ниво механизмите на полуквадрата обикновено са достатъчно
примитивни (кубчета от два вида, не повече), но човек може да постигне
голямо съвършенство и сили в тяхното използване и натрапване към
обкръжаващия свят, от което последният страда много, особено при
раняване на полуквадрата (тоест раняване с мажорни аспекти на
образуващите го планети). Самият човек също ще страда от грубостта на
проявите на полуквадрата, но не в непосредствената сфера на активността
му, а в прилежащите области, чийто живот ще бъде силно накърнен,
изкривен или отровен с неорганични отпадъци, но на човека ще му бъде
много трудно да разбере, в какво се състои работата - в това се
проявява коварството на минорните дисхармонични аспекти, които никога
не се проявяват като очевидно зловредни и злото отначало се вижда като
страничен продукт на положителна конструктивна дейност, чиято
необходимост е очевидна за човека на това ниво и не предизвиква
съмнения.
На второ ниво на проработка на полуквадрата човекът усеща
определен дискомфорт във връзка с несъвършенството на механизма,
имитиращ жив живот, но лошо разбира в какво се състои работата, вижда
причините единствено във външния свят и неудачното стечение на
обстоятелствата и се стреми да компенсира ниското качество (отсъствие
на истински живот и хармония) с голямо количество, безполезно опитвайки
се да разработи изкуствена става, по принцип неспособна да се извърта
така, както собственикът би искал. Ако човекът е склонен да се бунтува,
той със сила счупва (по своему съвършения) механизъм, след което се
налага да натрупва дебел гипс или изцяло да премахне повредения член
(психо-логически - дълбоко разочарование, депресия и отказ от дейност).
Смирението тук отслабва напрежението, но усещането за дискомфорт и
периодичната болка във връзка с действието на инертния механизъм в
живата среда остават, и засега човек не е в състояние да намери
истинската причина за това, защото боли жива тъкан, а човекът
практически не усеща работата на механизма в себе си на това ниво - тук
чувствителността е рязко снижена. Например, човек с полуквадрат Луна -
Венера много формално възприема чуждата душевна (и физическа) болка и,
на второ ниво на проработка на аспекта той частично може да изглежда (и
на практика да бъде) безчувствен към чуждите страдания и емоции, и
неговото собствено изразяване на чувствата да бъде схематично и
недодялано (примерно като последен синтактичен оборот).
На трето ниво на проработка на полуквадрата човекът вече
отчетливо вижда своето несъвършенство и механистичността на програмите
на подсъзнанието, съответни на аспекта, но не отбелязва в този
механизъм никакви положителни качества и се старае да живее, отчитайки
този дефект и без да се надява на съществени подобрения. Тук
компенсацията върви по пътя на избягване на ситуациите, в които на
полуквадрата се налага съществено натоварване. Човек с полуквадрат на
Хирон се старае да не се шегува, знаейки от опит, че неговите шеги са
плоски и груби и обиждат хората. Човек с полуквадрат на Венера се
старае да избягва интимни ситуации в социалното общуване, стараейки се
да се обгради с ритуали, а с полуквадрат на Нептун избягва свободните
медитации (които се оказват груби и лъжливи) и се старае да се придържа
към надеждни, изпитани и проверени от вековете магьоснически прийоми.
Обаче това не винаги се получава и схематичния полуквадрат настига
човека и във външния, и във вътрешния живот, доставяйки му маса
неприятности и създавайки като цяло голям комплекс за непълноценност на
човек с протеза в психическата организация (понякога и във физическото
тяло). Ако полуквадратът в картата стои хармонично, това е смекчено и
човек често намира адекватна повърхностна компенсация или път за
успешно изтласкване на дисхармонията, при раняване на полуквадрата в
неговите сфери на влияние на психиката може да израсте гърбица, с която
даже на опитен психотерапевт ще бъде трудно са се справи.
На четвърто ниво на проработка човекът умее да построи от
мъртвите детайли на конструктора дом или подемен кран, които се оказват
достатъчно привлекателни за елфите и те се заселват в него, оживявайки
и одушевявайки го по такъв начин. С други думи, човек използва
механизма на полуквадрата на значително по-високи вибрации и често
съвършено за други цели, отколкото първоначално е имал предвид,
най-често във връзка с потребностите на други хора, тоест извън рамките
на егоцентричните позиции. В този случай онова, което се оказва неживо
и недодялано за него, може да се окаже много необходимо и
одухотворяващо за другите, ако човека си постави това за цел. Например,
полуквадрат на Юпитер на това ниво може да даде философ или
проповедник, чиито концепции и проповеди от негова гледна точка да са
мъртви, плоски, схематични и съвършено безинтересни, но хората чакат
информация от него и назидаване именно върху дадените теми и това,
което той пише и говори, се оказва за тях нужно, интересно, живо и
служи за източник на вдъхновение и по-нататъшно развитие - за някакво
тайно негово недоумение. Обаче, за това е нужно да се достигне високо
ниво на виждането на кармата и проблемите на другите хора, защото в
дома, построен без задълбочено познаване живота на елфите и (поне
скрита) любов към тях, тези вълшебни човечета няма да живеят и той така
и ще си остане мъртва играчка.