В своята книга "Казано
от Йогананда", великият мистик обяснява
прераждането и кармата с тези думи:
"Учителю, аз съзнавам
само сегашния си живот. Защо нямам
съзнателни спомени от предишни въплъщения
и никакви по-нататъшни знания за бъдещето
съществуване", попитал един ученик.
Учителят отговорил:
"Животът е като огромна верига в
божествения океан. Когато част от
веригата е издърпана над водите, ти
виждаш само тази малка част. Началото
и краят са скрити. В това въплъщение ти
виждаш само една брънка от веригата на
живота - миналото и бъдещето, макар и
невидими, остават в дълбините на
божественото. Бог разкрива своите тайни
само на тези, които са в хармония с него.
Въпреки че повечето от
нас нямат съзнателен спомен от минали
животи, ние не само изживяваме последствията
от всичко, което сме причинили в тях, но
и самите причини са тези, които правят
така, че да се раждаме неравни!
Не трябва да объркваме
вярата, че "всички хора са създадени
равни” с мисълта, че "всички хора се
раждат равни". Знаем, че дете, което
се ражда с вроден дефект, не може да
очаква същия начин на живот или същите
възможности като едно нормално дете.
Дете, родено в гето, не може да очаква
същите преживявания като дете, родено
в имение. Докато ние знаем със сигурност,
че схващането "всички хора са създадени
равни" е вярно дотолкова, що се отнася
до човека като духовна същност в неговото
оригинално сътворение, то това, което
той прави с това равенство оттук нататък,
придвижвайки се от живот в живот е
напълно негов собствен избор и свободна
воля. Естествено, това което той прави
ще определи нивата, които душата му
достига.
Два различни индивида
се изправят срещу едни и същи събития
или обстоятелства като се държат
различно; единият избягва от събитието,
а другият се справя с това и така се
издига до своите най-високи кармични
способности. Първият индивид трябва да
повтори събитието отново и отново,
докато вторият индивид е готов да премине
към новите уроци. С течение на дните,
които преминават в месеци, години и
животи, вторият индивид ще се издигне
до по-високите нива на своята карма
по-бързо, докато първият индивид би
могъл много лесно да се заеме все пак с
основните, първични кармични уроци за
вечността на живота.
Представи си, че си
ученик в клас от самото начало на срока.
Всички деца започват с нови книги, нови
дрехи, подострени моливи и нови кутии
за храна. Те влизат в клас привидно
еднакви; Всеки от тях излиза от последния
учебен час на годината различен. За
няколко седмици някои ученици ще са
разкъсали учебниците си, ще са изгубили
кутиите си за храна и няма да са написали
домашните си, докато други ще бъдат
ангажирани с извънучебни проекти, конто
ще им донесат по-високи оценки и
изключително много знания и израстване
но време на училищното обучение. Когато,
годината свърши, същата история се
повтаря. Защото учениците не са еднакви
в началото и са още по-малко еднакви в
края. Учителят, който гледа обективно
на класа, може да види различните нива,
които всеки ученик достига. Започването
на учебната година е много подобно на
началото на живота; винаги неравни на
старта и винаги заредени с различно
бъдеще за всеки отделен индивид.
Това, което е добро за
гъската, не винаги е добро за гъсока.
Докато твоите очи бродят по зелените
площи на съседския двор. Бог се усмихва
и казва:
„Не, аз имам нещо
по-добро за теб, въпреки че ти няма да
го откриеш, ако се опитваш да усъвършенстваш
уроците на своя съсед".
Въпреки че ние всички
живеем под един и същ кармичен закон,
всеки от нас е застанал на различно
стъпало от стълбата на съвършенството.
Всяка стъпка е различна фаза на растежа,
най-важната от които е тази, която ще
предприемем. Но винаги това ще бъде във
връзка с всички стъпки, които вече сме
предприели, за да стигнем нивото, на
което сме в момента. Всяка от стъпките
за нас е минало въплъщение и във всеки
живот се убеждаваме, че всички съставни
части на стълбата зад нас са стабилни.
По-опасно е да се изкачваме по разклатена
стълба, отколкото да се борим на по-ниските
стъпала, докато ги стабилизираме.