Целите и потребностите на
човека се дават на подсъзнанието отвън: те се формират от духа, съзнанието и
средата. Когато ги получи, подсъзнанието трябва да реши сложната задача за
регулиране на човешкото поведение, да защити и задоволи всичките човешки
потребности. При това - използвайки механизмите за трансформация на
потребностите в приемлив вид, описан по-горе. По аналогичен начин се трансформират
и целите. Дейността на подсъзнанието се усложнява силно от това, че много
решения човек приема съзнателно, а реалното положение на нещата остава
недостъпно за съзнанието. Затова на подсъзнанието се налага да създава на човека изкривено светоусещане и
изкривена система, от цели и потребности. Това е така, за да
може, преследвайки ги и задоволявайки ги, човек да реализира истинските цели,
известни само на подсъзнанието и да задоволява истинските потребности. Те също
така са известни само на него. Разбира се, в особено отговорни случаи подсъзнанието
може, смъквайки своята маскировка, да вземе контрола в свои ръце, и да стесни
/но не да изключи!/ съзнанието. В подобни случаи човек казва: "Изобщо не
знам защо постъпих така, сякаш нещо ме накара..."
Един от най-ефективните начини
на подсъзнанието за борба с "празния" интерес на съзнанието
представлява блокирането на този интерес. На някои въпроси подсъзнанието не
дава ясни отговори, например - за природата на желанията. Искам да хапна нещо
сладичко. Или да имам власт над околните. Или отчаяно ми трябва любов. Но
защо? Защо именно това желание се появило? На този въпрос подсъзнанието не
дава отговор. Искам - и толкова. Или: така съм устроен. Или: такава е
природата на нещата. Или всекиму - своето. Тези отговори представляват типични
блокажи. Подсъзнанието казва на съзнанието: върви по дяволите! То охранява
като нещо свято вътрешната мотивация на желанията от любопитното съзнание. Ако
съзнанието настоява и продължава да пита, може да получи от подсъзнанието
приемлива рационализация, която ще бъде правдоподобна, но обикновено не съответстваща
на реалността. Работата е в това, че при осъзнаване на вътрешните причина,
породили дадено желание, желанието изчезва. Но ако желанието /потребността/ не
е изживяно, то не може да пропадне и затова бива толкова зорко предпазвано от
подсъзнанието.
Желанието винаги съдържа в себе си тайна.
А пълното осъзнаване на
желанието означава, че тайната става разгадана и човек знае какво иска. По
този начин желанието се превръща от психически феномен в гастрономически.
Един от главните психически
закони гласи, че потребностите се определят от целите на духа и доближаването
към целта автоматично води до удовлетворяване на потребности. Това прави
възможна човешка дейност, специално посветена на задоволяване на потребностите.
Докато дадена потребност съответства на целите на духа, тази дейност носи
удовлетворение, но след това то изчезва.
Така наречените "вечни
теми", например смисълът на живота, любовта и прочие, за стесненото
съзнание са неразрешими. Това е така, защото то е неспособно да приеме
отговорите, които отдавна са известни на мъдреците, но се интерпретират по свой
начин от всеки човек – в зависимост от еволюционното му равнище.
Всички психически потребности
на човека, зад които стои тайна, за разлика от гастрономическите,
представляват определена трансформация на потребности, актуални за еволюционното
развитие. Те са формирани от духа във форма, приемлива за равнището на
даденото съзнание. Човек може да се стреми към власт или към разбиране на
психологията на близнаците, или да се научи да пише лирически стихове, но докато
чака неизвестно откровение от изпълнението на своето желание, може да бъде сигурен,
че неговото желание произтича от духовните потребности.
Когато човек знае точно какво
иска, той бива движен от изживени, тоест - низши за него желания. В такива
ситуации липсва еволюционен растеж.
На човек е присъщо да се стреми
да удовлетвори всички свои желания и потребности. Но при удовлетворяване на
психическите потребности, покрай всички удоволствия, задължително се появява
усещане за откровение, тоест - за разкрита тайна. И когато тайната вече е
разкрита, тя не трябва да бъде разкривана втори път. При подобни опити
възникват усещания само от гастрономически план. Но за подсъзнанието и това е
достатъчно. На него, от друга страна, винаги е по-лесно да пусне човека по
изпитани пътища, като включи съществуваща вече програма. Затова е толкова важно
да осъзнаваме ставащото: подсъзнанието, водещо човека по принципа на най-малка
енергийна загуба, независимо от бъдещия резултат, винаги се стреми да го насочи
по познати пътеки. Така то го пази от творчеството, духовния растеж и
постигане на тайната.
Тук трябва да се каже, че
задоволяването на психическите потребности е възможно на всяко еволюционно
равнище, при всякаква широта на съзнанието. В човек винаги съществува
възможност да открие частица от тайната и да притежава импулси на желания,
показващи му правилната посока за дейност. Пречи му винаги едно и също:
защитните механизми на подсъзнанието, предпазващи го от излишни усилия. Тези
механизми се проявяват в съзнанието под формата на най-различни комплекси и
блокировки: " Аз на нищо не съм способен", "Не мога да пиша
стихове като Пастернак, затова изобщо няма да пиша!", "Всичко, което
мога да направя, аз отдавна съм го направил", и, накрая, най-ужасното:
"Аз всичко съм изпитал и всичко знам".
Зад всички потребности,
реализирани като гастрономически, стоят определени, доста прилични на тях
психически потребности. Незадоволеността на гастрономическите удоволствия
/дали у местния Дон Жуан, или у запаления пътешественик, който обикаля по
цялото земно кълбо в търсене на нови впечатления/ води до необходимост от
постоянна смяна на обектите. Това е свидетелство или за неуспешна сублимация
на съответните психически потребности, или за неправилна интерпретация на
импулсите на духа от съзнанието. В случая с местния Дон Жуан психическата
потребност може да бъде установяване на контакт със световното женско начало
"ин". Това желание се трансформира от подсъзнанието в желание да се
установи интимен психологически контакт с дадена жена. Съзнанието,
неподготвено за това, интерпретира желанието като желание да се получи особено
/или стандартно/ удоволствие от половия акт. Но подсъзнанието, което
упражнява контрол върху човека по време на действието, винаги ще предпочете
позната пътека. То ще превърне удоволствието в гастрономическо, а опитите за
"творчество" - в изобретяване на нови пози и други подобни, които са
очевидно неефективни. А те са неефективни, защото изобщо не са свързани с
началната психическа потребност.
Подобна е ситуацията с
туриста-пътешественик. Потребността, формирана от неговия дух, е да усети
единството на света /географски аспект/. Тя бива трансформирана в психическа
потребност от сливане с пейзажа, с архитектурните забележителности, за да
бъдат усетени непосредствено. Съзнанието интерпретира това като желание да
посети различни места. Но в крайна сметка целта е не да се разгледат
забележителностите, а да бъдат видени с духовното зрение!
Това, естествено,- не е особено
утешително. Но духът не поставя пред човека неизпълними задачи. Човек, който
от собствен опит се е убедил, че дадена интерпретация на вътрешните желания не
води до тяхното задоволяване, може при желание да се ориентира в себе си
и да разбере какво точно се случва. Но как трябва да се извърши това, колко
време е необходимо, какви усилия и вътрешна работа са необходими, е друг
въпрос.
Съществува един разпространен и
удивително остроумен механизъм, с чиято помощ духът реализира своите цели,
преодолявайки ограниченото съзнание. Човек често фактически задоволява своите
висши потребности, искрено смятайки, че го движат егоистични мотиви. Понякога
се случва така, че съзнанието поради редица причини /обществено мнение,
възпитание и прочие/ не е подготвено да се възприема като духовно същество,
способно да прояви в себе си качества на духа. Но неговото еволюционно равнище
в същото време е достатъчно високо, за да успее духът отчетливо да се прояви. И
точно това върши той, мамейки съзнанието с помощта на подсъзнанието.
Скромността
понякога се явява като признак на стеснено съзнание.
Авесалом Подводни