Като подсъзнателна програма,
щампата притежава способност да улавя информацията на входа и на изхода. Когато
съществува щампа на възприятието, човек възприема информацията априорно
/подсъзнателно/, предполагайки, че тя се отнася до някой от по-рано
определените типове информация.
По улицата върви интересна
млада жена, към нея се приближава непознат мъж и пита колко е часът. Ако
жената е омъжена, в нея се включва програма-щампа, която на входа подава
външния вид, маниерите и интонацията на непознатия, на изхода - резултат, имаш
два варианта за реакция: "искам да спра и да отговоря" или "не
искам да спра и няма да отговоря". Ако дамата не е омъжена, тогава към
двете възможни реакции се добавя още една възможна реакция, също с два
варианта: "запознанството е перспективно" или "запознанството е
безперспективно". По този начин при омъжената жена има два варианта на
отговор и съответно две програми за по-нататъшно действие, а при неомъжената - четири.
Качество и недостатък на
щампата е това, че тя рязко ограничава информационно-енергийния поток, което
обеднява възприятието, но пък облекчава обработката на получената информация.
Много по-сериозен недостатък на щампата е, че тя винаги вкарва в рамките на
своя фиксиран формат всяка постъпваща информация. При това често информацията
бива изкривявана. Точно заради това хората не обичат сплетните за тях самите и
ценят вниманието. Клюките опростяват информацията, свеждат неизразимото към
стандартни схеми. Разбиращият човек се стреми да избягва щампите във
възприятията и съжденията.
Щампите от всички видове са
нужни за човека. Реална алтернатива на щампата е, не премахването й, а
въвеждане на допълнителни позиции за реакция, в които подсъзнанието помества
числа от нула до сто, отразяващи степента на съответствие на дадена щампа към
дадена ситуация. Тогава отговор на програмата в горния пример би изглеждал
така: "ще спра и ще отговоря, но 80 процента с нестандартни
намерения".
Но и това е малко. Всяка
ситуация, в която човек попада, и всяка информация, който той получава,
притежават уникален духовен смисъл, и нито информацията, нито ситуацията повече
ще се повторят. Този смисъл може да се крие в това, че на човек му се дава
възможност да проумее, да осъзнае, да види и да измени нещо съществено.
Подобни моменти не могат да бъдат вкарани в никакви рамки и биха загинали в
твърди формати. Затова в правилната програма за възприятие във формата за
отговор трябва да бъде предвидена още една позиция - за коментар на
допълнителна информация от произволен вид. Типичен пример е класификацията.
За детето всички хора се делят
на два вида - добри и лоши. Когато детето порасне и отиде на следващо ниво на
разбиране, то открива, че класификацията е ситуативна: човек бива понякога
добър, понякога лош. На още по-следващо равнище на разбиране човек открива, че
някои постъпки не могат да бъдат класифицирани по вида " добър -
лош", необходима е някаква друга класификация или допълнение към съществуващата.
И наистина, към хора като великите пълководци подобни класификации не вършат
работа. Никой не би сметнал даден велик пълководец за лош, само защото е издал
заповед да се убива, макар че обществото би унищожило обикновения човек за
подобно действие. И коментарът на подсъзнанието към опита за класификация би
бил следният: "носител на социални функции" или нещо подобно, но във
всеки случай би помогнало на човека да се измъкне от омагьосаните рамки на
щампата.
Още една важна щампа е програма
за възприемане с празен формат за отговор, или програма за игнориране на
непонятното. Причината за нейното съществуване е, че да бъде разбрано
непонятното е трудно и опасно. Тези обстоятелства са едновременно и признаци
за същностно възприятие. Ако възприятието е лесно и безопасно за психичната
картина на света, то е безполезно. Със същия успех можете да си
подремнете.
Във всяка добра детска книжка
съществуват две задължителни обстоятелства: опасност и тайна. Отнесени към
възприятието, те трябва да се приемат метафорично: опасността е заплаха за
създадената картина на света, а тайната - устройството на мирозданието.
Авесалом Подводни