Колкото е по-диференциран и
изтънчен вътрешният живот на човека, толкова по-широко е неговото съзнание и
толкова по-трудно е той да бъде определен. Едно събитие често предизвиква
много и понякога противоречиви чувства, мисли и реакции. Но каква точно ще бъде
реакцията на човек, зависи от неговия избор. Той ще избере една от множеството
възможни реакции и ще подтисне останалите. С мислите и чувствата е същото.
Възможно ли е в подобна ситуация човек да бъде искрен и честен?
Но това е в реда на нещата. Всяка
от големите религии има своя езотерична част, която внимателно се пази от
простите вярващи и често противоречи по смисъл на катехизиса /езотеричната
част/. И това не е поради користта на свещениците. Истината е толкова сложна,
нейните енергийни потоци са толкова високи, че паството не би могло да я
възприеме. Затова се налага да му бъде предлаган неин груб вариант, близък до
равнището на средно вярващ. И в една или друга форма тази лъжа е неизбежна.
Според степента на духовния ръст на народа катехизисът постепенно се
усложнява. Често това става въпреки силната съпротива на църковните отци. И в
един момент истината бива откривана в цялата й пълнота и сложност.
Така че положението у духовно
развития човек е безизходно - той е принуден да бъде не-искрен в тесния смисъл
на думата. Той трябва да говори само онова, което може да бъде разбрано.
Нарушаването на това правило води до лъжа и отравяне на тънкото тяло.
Цензура. С
развитие на еволюционния ръст на човека се повишава и способността му да влияе
върху своята и световната карма. В окултизма това се нарича реализационна власт. Влиянието
става както с непосредствените му действия, така и с мислите и желанията му.
Повишава се съответно неговата отговорност за действията му и се появява
специална подсъзнателна програма, контролираща тези действия, независимо
физически или психически. Именно това се нарича вътрешна цензура или съвест в
широкия смисъл на понятието. Засилва се вътрешният контрол, формира се
вътрешна лична етика, в голямата си част по-твърда от обществения морал, тъй
като е приспособена към средното еволюционно равнище на обществото.
Риск. Човек
не може да преживее живота си в безопасност, това не е в реда на нещата.
Висшите сили създават
индивидуалната карма така, че даденият човек винаги живее в определено ниво на
безопасност. И опитите да бъде повишено това ниво на безопасност не водят
доникъде. Известни са онзи тип майки, които пазят децата си като зеницата на
окото от болести и нещастни случаи, но техните деца боледуват не по-малко от
останалите. Според степента на еволюционното си равнище човек осъзнава
отговорността за своите постъпки и съответната степен на риск. И у него
възникват съмнения и задръжки в решителните мигове. Тези задръжки също са в
природата на нещата и тяхното преодоляване е пореден етап от еволюционното
развитие.
Обществено
подсъзнание. Духовните импулси не трябва да
бъдат смесвани с импулсите, идващи от общественото подсъзнание. Изразът
"какво ще кажат хората" е не особено сполучлива рационализация на
това, че човек не желае да тръгне против общественото подсъзнание. Социалната
адаптация е свързана не със знанието на писаните и неписани закони на
обществото, и не със способността за емпатия /непосредствено-чувствено
възприятие/, а в много по-голяма степен с това, доколко у човека е открит
каналът за връзка между общественото и личното му подсъзнание.
Точно такива хора се харесват
на екипа и на началниците.
У човек, попаднал под прякото
въздействие на общественото подсъзнание, се появяват характерни съчетания:
блокиране от всякакви доводи и упоритост. "Не знам защо върша това, но не
мога иначе!" Ето защо е толкова важно да различаваме в себе си импулсите
на общественото и личното подсъзнание. Ако човек може да промени своето
подсъзнание, то общественото не се поддава на промяна. Единственото, което може
да му се противопостави, е осъзнаването на идващите от него импулси. Но това е
много трудно. Ето няколко примера.
За
възпитанието. Един от моментите, намиращи се
под строг контрол на общественото подсъзнание това е възпитанието на децата: обществото
е длъжно да се грижи за собственото си бъдеще. И първото, за което то се
замисля, е запазване на живота на децата. През хилядолетната човешка история,
изпълнена с глад и студ, са били изработени две представи : детето трябва да
бъде дебело и топло облечено. Дебело - за да преживее благополучно периода на
глад. А топло облечено - за да не замръзне. Разбираемо е, че подобни
фундаментални нагласи не могат да се променят за кратките времена на ситост и разцвет
у дадени народи. И днес, когато ситуацията е коренно различна, когато от
обществена гледна точка детето трябва да бъде слабо и леко облечено, а
затлъстяването и изнежеността заплашват физическото му здраве, общественото
подсъзнание си стои на предишните позиции. А хората, които уж всичко разбират,
не осъзнават импулсите на своето подсъзнание, изпращащи сигнали към
общественото подсъзнание. Те не могат да се преборят с него. Всички знаем какви
сцени се разиграват около масата: хайде още една лъжичка за мама, сега за тате,
а сега за баба...
Другият момент, който
общественото подсъзнание внимателно наблюдава, е авторитетът на родителите.
Нашият праотец е бил твърде буен и не е бил склонен да се подчинява на
законите. Но е било необходимо да се създаде и поддържа определен ред в
обществото. За тази цел започнали да възпитават децата така, че у тях да се
разкрият канали, по които в случай на нужда да бъдат предавани заповеди, които
задължително ще бъдат изпълнени. Такава функция е изпълнявал нерушимият авторитет
на бащата, който след това се трансформира в относително подчинение на
властите.
В съвременното семейство липсва
необходимост от вяра в непогрешимостта на майката или бащата. И въпреки това е
много трудно да кажем на детето по важен повод: "Извинявай, аз бях
несправедлив към теб!" Или пък да се посъветваме сериозно с него по някой
важен семеен проблем. Съзнанието може да твърди, че това е необходимо, важно и
полезно, но общественото подсъзнание много точно знае, че това води до
подриване на родителския авторитет! И проблемът се усложнява от това, че в
личното подсъзнание на детето липсва убеждението, че родителите трябва да бъдат
непогрешими всевластни богове. Но в подобни случаи през личното подсъзнание
преминават мощни импулси, идващи от общественото подсъзнание.
За
войната. В критични минути на обществения
живот връзката между общественото и личното подсъзнание рязко се усилва. Цялата
страна като един човек се надига и тръгва да защитава своята независимост.
Обикновените хора проявяват чудеса от героизъм и душевно величие, неща, които
са им неприсъщи в други условия. С това се обяснява защо последната война в
Русия, наричана Велика Отечествена за много от участниците представлява
най-хубавото време от живота им. Работата е там, че тази най-силна връзка между
общественото и личното подсъзнание, която е възникнала в началото на войната,
след края й се е прекъснала. И силата, заставяща хората да се жертват заради
другите, изявявайки в тях висшето начало, е престанала да действа. Подобни преживявания
дават духовен опит, но е не и духовен растеж. Духовният растеж винаги е
свързан с осмислено минало и с култивиране на онова висше начало, което някога
е било така ясно забележимо и в себе си, и в другите. И което - уви!, - в
делничния живот толкова лесно е било заглушавано от егоизма.
За
хората на власт. Хората, които са облечени във
власт, могат да бъдат разделени на две категории. Едните се намират във властта
поради това, че цял живот са се стремили към нея, и за тях смисълът на живота
и удоволствието от него е във властта. Другите никога не са се стремили
съзнателно към власт, но някакви "случайни" сили ги местят от кресло
на кресло, макар че не притежават никакви особени дарби. Какво е особеното в
подобни хора? Тяхното подсъзнание притежава добър канал за връзка с общественото
подсъзнание. И по-точно - с онази негова част, която се занимава с
организирането на дадено общество в едно структурирано цяло. Ако външната
организация на обществото е значително под неговото еволюционно равнище /така
става след революция, когато цари хаос/, в общественото подсъзнание ясно
възниква усещане-мисъл: необходим е ред, иначе всички ще загинем! И хората
инстинктивно търсят онези, които в най-голяма степен биха могли да ги
организират. И когато ги намерят - им дават властта. Така се е случило с
Наполеон. Но след известно време неговото его е изключило канала за връзка с
общественото подсъзнание, той е извършил куп грешки, загубил войната с Русия
и в крайна сметка е умрял в заточение. Тук наблюдаваме действието на всеобщия
закон, съгласно който човек във всяка ситуация действува успешно, единствено
ако той самият представлява канал за връзка, тоест - проводник на висшата сила
/Абсолюта/. А когато започне сам да управлява ситуацията, всичко се проваля. И
то независимо дали става дума за дейност, засягаща духовния растеж на даден човек,
или съдбата на цялата страна.
За
публикуването на ръкописи и за славата. Общественото
подсъзнание изисква изобретателите и писателите да направят своите творения достояние
на обществото. Това желание не винаги субективно се преживява като желание за
слава. Понякога изчезва желанието да правиш нещо за себе си и своя тесен кръг.
А понякога ти се иска не слава, а да окажеш въздействие върху света, да
промениш нещо - ако не в общественото съзнание, то поне в подсъзнанието. Тук
отново се натъкваме на интересен феномен. Когато работи канал за връзка между
личното и общественото подсъзнание, човек преживява като лично и онова, което
не го засяга.
Авесалом Подводни