Най-важната наука на света е
лингвистиката, само че тя не знае това. Няма нищо по-важно от езика, тъй като
именно езикът е свързващото звено между човека и тънкия свят. Езикът, на който
с нас разговаря подсъзнанието в процесите на обучение, творчество, мислене и
чувстване, до голяма степен предопределя хода и крайните резултати от тези
процеси. И дори външната форма на резултата от всяка дейност има принципна
роля. Опитите да бъдат предадени мисълта или усещането, без да е намерен
съответен езиков израз, изпълва множество философски, научни и художествени
произведения.
Същността на общуването ни с
тънкия свят е в това, че човек задава въпроси /не е задължително да са
облечени в думи/ и предава управлението на подсъзнанието, за да направлява вниманието
върху съответната област в тънкия свят и да получава оттам определен
информационен отговор. Получената информация се интерпретира на достъпен език.
Резултатът от тази интерпретация в трансформиран вид постъпва в съзнанието.
Ясно е, че езикът, чрез който подсъзнанието възприема информацията от тънкия
свят, има първостепенно значение. Важно е, че този език сам по себе си
представлява своеобразен филтър за
информационно-енергийния поток: онова,
което е неизразимо чрез даден език, просто не постъпва в подсъзнанието.
Но езикът, на който се възприема информацията, зависи от конкретните програми
на подсъзнанието. За всяка програма той е различен.
Тези езици могат да притежават
широк диапазон: от твърдата форма на "да - не", до широка система от
понятия във всяка област на науката.
Трябва да се подчертае, че
езикът на подсъзнателните програми се отличава от онзи език, който обикновено
се разбира под този термин: научен език, литературен език и прочие. Езикът на
подсъзнателните програми е онова, което се нарича активен речник, тоест
това, което "само" може да ти дойде в съзнанието.
Езикът на подсъзнателните
програми се формира в резултат на обучение под влияние на два фактора: езикът
на външния свят и на личното творчество на човека. Тук се сблъскват две тенденции.
От една страна, езиковите комуникации трябва да бъдат общодостъпни. Това се постига
тогава, когато обществото като цяло формира в тънкия свят определена област
/колективен тезаурус, тоест - тълковен речник/, в който се намират съответните
понятия и връзки между хората, и по този начин формира умения за достъп в тези
области: детето се учи да разбира, разговаря на различни теми, придобива
маниери, приети в обществото и прочие. От друга страна, в процеса на
изразяване на своите мисли и чувства, човек често се сблъсква с недостатъчност
на този език, и започва да формира свой личен тезаурус. Натоварва отделните
думи с особени значения, въвежда нови думи и понятия, формира връзки между тях
и прочие.
Нещо подобно се случва и с
програмите на подсъзнанието; разликата е в това, че ролята на колективния
тезаурус в случая се играе от определени езици на общественото подсъзнание.
Главната трудност при обучението се крие не там, че на ученика трябва да се обясни какво да мисли - това
с думи може да се изрази, а в това, че той трябва да разбере как да мисли , тоест - да се
създаде език, съответстващ на програмите на подсъзнанието.
Трябва да се различават две
принципно различни задачи: първата - човек да се научи да мисли като всички,
тоест да бъде включен към общественото подсъзнание /или ноосферата, както е
прието да се казва днес/, и втората - човек да бъде научен да мисли, чувства и
твори самостоятелно, тоест да бъде научен да създава езици за програмите на своето подсъзнание. И
двете са много необходими, но втората задача е по-трудна.
Вярно е, че глупавият човек
може да поумнее така, както хилавият може да се превърне в здравеняк.
Всекидневните упражнения за включване към колективното знание и към различните
програми на общественото подсъзнание дават възможност на човека да се включи
към колективния тезаурус и да получава информация по желаните теми; на
околните може да им се струва, че той внезапно е поумнял и е започнал добре да
мисли. Наистина човек е научил езика и сега може да си служи с него, но много
по-трудно е да се научи да мисли оригинално.
Това означава, че за всеки конкретен проблем човек изработва особен език за съответните подсъзнателни
програми. Колективният език, макар че е мощно средство, все пак не е ориентиран
към всеки специфичен проблем, и може да се окаже неадекватен, тоест -да няма
възможност да изрази тънките моменти. Освен това колективният език притежава
множество щампи, които често изпълняват ролята на заглушител, тоест - на
блокаж за потоците от информация, идващи от тънкия свят. Много важно, както за
индивида, така и за колектива, е осъзнаването на това, че баналният отговор не
е отговор, а блокиране на вниманието, устремено към обекти, недостъпни за
дадения език, информацията за които е неизразима чрез този език.
Но как става създаването на
език за подсъзнателни програми, ориентирани към даден проблем, тоест - към
определени участъци от тънкия свят?
Това е главният проблем на
обучението.
Обикновено обучението се
възприема като създаване у човека на умалено копие на съвкупните колективни
знания, умения и навици, което се нарича техника на рисуване, четене, свирене/.
А след това вече идва истинското творчество. Така биват създавани безчислено
множество предмети на изкуството, научни теории и философски системи, напълно
еднакви и удивително съответствуващи на времето си, но неносещи никакви
отпечатъци от личността на автора, и главно - неотчитащи спецификата на
проблема.
А истинското творчество започва
тогава, когато човек създаде свой
език за подсъзнателните програми , и точно на това трябва да
бъде обучаван - естествено, редом с изучаване на колективния език. Трябва,
обаче, да се имат предвид две важни обстоятелства. Първо, човек получава
отговор само на онези въпроси, които е задал, и второ - в отговора винаги има
някаква допълнителна информация,
която не е свързана с непосредствения въпрос, но представляваща намек за
по-нататъшна насока за действие. Ако художникът, рисувайки модел, зададе въпрос
как да бъде композирана рисунката върху платното, той, може би след известни
колебания, ще получи отговор. Но решавайки проблема на композицията, ще получи
отговор /а може би само намек/ и за това какво би трябвало да бъде изражението
на лицето, и ще му се изяснят всички пропорции. С напредването на работата
основният език, тоест линиите и разположението на светлосенките, ще възникне
именно от онези последователно получавани намеци, които не са свързани пряко
с въпросите, които художникът задава. Добрият творец се стреми за всеки модел
да намери адекватен език за подсъзнателните програми, чрез които
подсъзнанието ще получава информация и ще я предава към съзнанието и ръката на
художника. И в сполучливата рисунка ние ще видим синтез от образа на модела и
от индивидуалността на художника. Колкото по-гъвкав е неговият метод, толкова
по-малко ще съзираме върху портрета низшето " аз" на модела.
Голямата важност на езика на
подсъзнателните програми намира косвено изражение в твърде любопитни явления,
които можем да наблюдаваме и в бита, и в науката - това са лютите спорове за
съдържанието на думите или на термините.
Най-радикално изглежда, че
проблемът е бил решен в математиката. Там човек има право да каже: "Ще
наречем хорда тази линия" - и никой не може да го упрекне. Но тази
свобода е само привидна.
В по-малко точните науки като
лингвистика или информатика въпросът за съдържанието на основни понятия също е
предмет на внимание. Но все пак съществува известна разлика между език и
факт за човек, който се занимава с тясно лингвистичен или информационен
проблем. Но не - всеки професионален лингвист знае, че е необходимо
определение за езика.
В колективния тезаурус са
отразени всички понятия и значения на всички думи, в това число и на
неопределените, например: субстанция, щастие, вяра и други. Но
колкото и неопределени да са те, в колективното подсъзнание притежават напълно
определен смисъл, макар и зле изразяван чрез думи. И точно този смисъл се
опитват да уловят изследователите. По този начин човек, даващ определение,
например, на думата език, обикновено описва не толкова
смисъла на тази дума, колкото се опитва да изрази как дадена дума се възприема
от общественото подсъзнание.
В обществото най-много се ценят
онези личности, чиито индивидуални езици на подсъзнателните програми са
толкова мощни, че сами влизат в колективния тезаурус и го обогатяват.
Най-голямата заслуга на Пушкин не е в това, че е написал гениални произведения,
а че е създал руския литературен език. Пушкин е класически пример за това как
творец, който, търсейки адекватен език за изразяване на онова, което е
прозряла душата му в тънкия свят, е намерил не само стихове и поеми, но и цял
един език, превърнал се в колективен.
Друг пример е психоанализата.
Зигмунд Фройд е велик не само като създател на определена теория за психиката,
но и като творец на език, на който могат да бъдат описвани душевните движения.
Човек, изучил неговите съчинения и усвоил езика на психоанализата, тоест
-включил този език в подсъзнателната програма за възприемане на другите хора,
гледа на света по съвършено различен начин, тъй като неговото съзнание силно
се е разширило.
Връщайки се към темата за
взаимоотношенията между личния и колективния тезаурус трябва да се обърне
внимание върху прякото влияние на общественото съзнание върху
индивидуалното. Именно на това влияние думите се съпротивляват . Ако човек не
чувства смисъла на дадена дума, той не е длъжен да й придава смисъл по своя
воля, тъй като иначе би се получило нещо безобразно. Затова личните езици на
подсъзнателните програми задължително трябва да отчитат езиците на програмите
на общественото подсъзнание.
Създаването на нов език има
една цел: да разшири спектъра на информационно-енергийните потоци от тънкия
свят, които могат да бъдат предадени на тези езици. Когато човек започне да
улавя и да предава по-широк спектър от информационно-енергийни потоци, това се
възприема от околните като чудо.
"Как е успял?" -
питат се изумените съвременници и събратя по перо или четка и започват да
изучават и да анализират новосъздадения език. Но като правило те се ограничават
с неговата видима част, докато главна роля играе езикът на подсъзнателните
програми, на който подсъзнанието приема информацията от тънкия свят. Този
език се проявява не само в нови думи и в съчетания на цветове,
но и в несъществуваща по-рано интонация на фразата, в особеностите на
употребата на думите, в акцентите които отличават гениалното от
талантливото, и талантливото от баналното. Пушкин практически не е създал нито
една нова дума, нещо повече - той е използвал всички думи в тогавашните им литературни
значения, ненатрапвайки свой смисъл. Но въпреки това той е успял силно да
разшири спектъра на енергийните потоци, които е започнала да пропуска
литературата. От по-нататъшната история на руския литературен език можем да
отбележим повестите "Шинел " на Гогол и "Бедни хора" на
Достоевски, чрез които е бил създаден език, на който може да се изобрази
вътрешния душевен живот на човека. В този смисъл е поучителен примерът на
руските поети-символисти от началото на ХХ-и век, които се опитали да създадат
нов поетичен език не с помощта на намеци от тънкия свят, а изхождайки от формални
ментални представи и идеи. Символистите са създали мъртъв език, който
практически не е оказал никакво влияние на развитието както на поетичния, така
и на говоримия руски език. И това е свързано с факта, че езикът им изобщо не е
разширил спектъра на възприеманите енергийно-информационни потоци.
"Дотук добре, би казал
читателят, но аз не съм Пушкин и за какъв дявол са ми тогава езици за
подсъзнателни програми? Нито творя, нито мисля оригинално, така че, моля ви се,
това изобщо не ме засяга!"
Точно в последното изречение се
съдържа отговор на проблема. Човек не може да мисли, тоест в главата му не
идват мисли, когато в подсъзнанието му няма език, на който тези мисли да бъдат
изразени. Задавайки си въпроси, винаги трябва да си даваме сметка за това на
какъв език можем да очакваме отговор. Човек може цял живот да си задава
въпроса: "Как трябва да живея?", да трови с този въпрос околните, но
докато в неговото подсъзнание не се създаде съответният език, докато не се
материализират понятия като морал, духовност, отговорност и за неговото подсъзнание
те не станат реалност, той няма да може да получи
задоволителен отговор.
Приказката за Кашчей
Безсмъртни, чийто живот се намира на върха на игла, която е скрита в яйце,
което е в патица, която се намира в заек, който се крие в сандък, който стои на
върха на един дъб, който, на свой ред, Бог крие някъде -тази приказка всъщност
представлява процеса на търсене и откриване на езика. На този език ще бъде
дадено решение на даден научен проблем или ще се създаде определено
произведение на изкуството, или пък ще бъде даден отговор как да постъпим в
дадена житейска ситуация. Животните, които среща приказният герой - мечка,
щука, вълк - са намеци за тънкия свят, с помощта на които човек създава език и
накрая получава адекватен отговор.
Авесалом Подводни