Какво представлява егото или
актуалното "аз"? Това, от една страна, е съвкупността от представи за
света, идеите, концепциите, обичайните начини на поведение и реакции, а от
друга страна, система от програми на подсъзнанието, регулиращи неговото
поведение, възприемане, мислене и прочие. В егото можем да отделим три пласта:
осъзнаван /представи, концепции/, полусъзнаван, и накрая - несъзнаван
/подсъзнателни програми/. Вторият пласт е твърде важен, тъй като с него работи
съзнанието. В дадени моменти съзнанието сякаш се докосва до полусъзнаваните
неща: ако върху тях се фиксира вниманието, те, макар и частично влизат в
съзнанието. Ако не се фиксира - отплуват в подсъзнанието. Такова е, например,
чувството за леко неудобство от собственото поведение в определена ситуация.
Съзнанието, външният свят и
духът постоянно въздействат на егото. Но то не е склонно да се променя,
напротив, оказва съпротива на всеки опит за промяна. Това е известно на всеки,
който се е опитвал да се усъвършенства.
Главната функция на егото е да
поддържа човека на определено еволюционно равнище. Докато той е нормално
адаптиран във външния свят, егото не се променя, ако върху него не оказват
натиск външната среда, съзнанието или духът.
Главната задача на духа се
състои в постепенната трансформация на егото, в доближаването му до себе си,
тоест - в развитието на актуалното "аз" към потенциалното
"аз". При това паралелно протичат следните процеси. Първо, съзнанието
се разширява и човек започва да осъзнава все повече както външния, така и
вътрешния свят, а това означава, че съзнанието започва да контролира подсъзнанието.
Второ, протича смяна на подсъзнателните програми: старите, примитивни програми
се трансформират в по-сложни, диференцирани, някои умират, а понякога
възникват и нови.
Какво означава изразът:
съзнанието контролира дадена подсъзнателна програма? Можем да разгледаме
няколко степени на самообладание. Ще се спрем на програмата за ревност, чиято
същност се крие в това, че при съответна ситуация тя предизвиква у субекта
чувството ревност.
При първо ниво на
контрол осъзнаваме, че съществуват програми, тоест знаем, че чувствата,
изпитвани в дадена ситуация произтичат от един източник в психиката.
При второ ниво на
контрол се появява умение да се справим с резултатите от действията на
програмите, тоест можем да се държим така, сякаш дадена програма не е
заработила. В дадения пример това означава, че ще успеем да се справим с
изблиците на ревност.
Трето ниво на
контрол представлява умение да регулираме в определени граници интензивността
на дадена програма. Например, ние си казваме: "Ще ревнувам наполовина",
и наистина, чувството за ревност действително намалява двойно. Снижавайки
енергията на програмата, на входа й ние получаваме сигнал с информационен
характер, тоест съобщение от следния тип: "Възниква ситуация, в която има
смисъл да се говори за ревност". След това можем да размишляваме върху
тема "ревност".
Четвърто ниво ни дава
умението по своя воля да включваме или изключваме дадена програма и да
регулираме резултата, независимо от външната ситуация.
Пето ниво е
възможност да включим дадена програма към друга програма или, обратно, да
блокираме подаването на данни от една програма към друга.
Нека разгледаме еволюционната
трансформация на програмата за ревност. В началото тя е била част от много
стара програма за защита на семейството от враждебна среда. И като такава е
била напълно адекватна на егото на древния човек. Но с течение на времето тя
се е превърнала, от една страна, в примитивна архаика по отношение на
излъчваните енергийно-информационни импулси, и от друга страна, не съответства
на етиката и еволюционното равнище на съвременния човек. Днес чувството за
ревност не е желание да се съхрани семейството, а разновидност на чувството за
собственост, при това на жива душа. Ревнивецът всъщност е робовладелец.
Опитите да се подтиснат
резултатите от работата на програмата за ревност обикновено нямат успех в
смисъл, че афектът се изтласква в подсъзнанието. Единственият начин за овладяване
на тази програма е разширяване на същностното съзнание. При него ревнивецът
започва да възприема съперника като част от себе си. Да си припомним оня
хумористичен израз: "нашата
любовница". В този случай програмата за ревност не е унищожена, а е
трансформирана: изгаря само онази част от нея, свързана с отрицателните
афекти, но вниманието бива насочено към другия както върху себе си; това е
същия тип внимание както в древните времена, но на друго, по-високо равнище.
Обособяването и усложняване на
подсъзнателните програми са обичайни спътници на еволюционния растеж. Опитите
за пряко подтискане на действащите програми обикновено води до регресия и
опростяване - явление, добре известно в психоанализата. Но регресиращата
програма отклонява човека от еволюционния път, тъй като онези програми, които
се развиват, използват по-висши видове енергии, съответстващи на по-висши
чакри, към които се приспособява цялата човешка психика. Ето защо ако някоя програма
рязко регресира, тя ще започне да изисква по-низши енергии, което субективно се
преживява като необяснимо притегляне от "гадни" ситуации. У човека
се появяват "низки" желания. Типичен пример е регресията на либидото
при неговото подтискане.
В
нормални условия мъж, общуващ
с определен кръг хора, се интересува от жените в този кръг, като в
неговото
сексуално възприемане тези жени участват не само със своя животински
магнетизъм
/енергията на Свадхищана/, но и със своята емоционалност /енергията на
Манипура/, умението да се обличат добре и да водят интересни разговори
/енергията на Вишудхи/, житейските им възгледи /Аджна/ и други подобни.
Но ако
този мъж претърпи неуспешни опити да завърже връзка, може да стане
така, че
неговото либидо да бъде подтиснато, да регресира и той да престане да
възприема
всички видове енергии, освен първия вид, и то в неговия най-груб
вариант.
Колкото е по-проста една
програма и с колкото по-низши енергии работи, толкова по-трудно е за
съзнанието да я контролира. Ето защо един от ефективните пътища за
самообладание именно е обособяването на програмите и пренасочването им към
по-високи енергии. Има и други начини и в психоанализата един от тях се нарича
катарзис. Тогава регресиралата програма се въвежда в същностното съзнание и тъй
като не съответства на еволюционното равнище на пациента, тя изгаря и престава
да има енергийна власт над него.
Въздействието на духа върху
познанието се осъществява меко. Духът внимателно регулира енергийните потоци,
постъпващи както от външния, така и от тънките светове. Той леко коригира
съществуващите програми или пък създава нови, със скромни енергийни изисквания.
Духът сякаш намеква, че предоставя възможност на егото да се променя в дадено
направление.
Егото притежава способност да
реагира на измененията във външния свят, който въздействува върху човека
твърде силно. Затова и подсъзнателните програми, създадени за взаимодействие с
външната реалност, също са мощни, поради което работят с низши енергии. Духът
разговаря с нас меко, тихо, чрез енергии, по-висши от онези, с които сме
привикнали. Егото шуми, спори, заплашва. Гръмките гласове на дълг, чест и
съвест принадлежат на егото, а не на духа. Но при тях понякога също има тихи
гласове. Авторът е длъжен да подчертае още веднъж, че в този трактат егото се
разглежда като актуално, тоест текущо, но не низше "аз".
По същия начин духът въздейства
и върху съзнанието. Той меко и ненатрапчиво помага за разширяване на
съзнанието, предлагайки му да погледне на света от различни страни, да помисли
в друга насока, да се опита да усети нещо различно. При това човек може да не
се вслуша в неговия глас и да не изпълни онова, което духът му казва. И няма да
последва непосредствено наказание. Но е пропусната възможността да бъде
развързан поредният кармичен възел. И впоследствие това ще стане по-трудно.
Тук трябва да се добави, че
въздействията на външния свят и на духа върху егото са съгласувани, тъй като
Атман /индивидуалния дух/ се явява и като Брахман /световния дух/. А това означава,
че външните събития, случващи се на човек, се опитват/ и това се нарича
Провидение /да го променят в същото направление, в което се опитва да го
променя и духът, действащ отвътре. Ако човек се съпротивлява и упорства в
своето нежелание да промени егото, то външният свят и духът го подлагат на все
нови и нови изпитания /това се нарича Съдба/. Процесът продължава дотогава,
докато не се получи промяната.
Авесалом Подводни