Черноучителското
посвещение показва начина човекът да
забелязва различните недостатъци,
пороци и пукнатини по гладката повърхност
на съвършенството, както и нивото на
умението му да ги коригира.
Първо
посвещение (13 х 1 = 13) - грубиян
(груб
профанатор). Този човек възприема света
като грандиозна помийна яма, в която
всички са заети изключително с полови
контакти. Той счита за своя основна
мисия да убеди в това останалите, запазили
по някакво недоразумение остатъци от
розови очила. Ключови думи: глупости,
менте, курви.
Второ
посвещение (13 х 2 =
26) -
досадник
(сив
учител). Тук светът се вижда като изцяло
сиво петно: всичко вече е отдавна
известно, изучено и по същество
безинтересно - лозунгът е: „Новото е
добре забравено старо". Няма прогрес
и регресия, добро и зло - животът е тъпчене
в мътното блато на всекидневието.
Ключови думи: разочарование, скука,
баналност.
Трето
посвещение (13 х 3 =
39) -
скептик
(подлагащ
на съмнение). Всичко, което този човек
вижда в света, той априорно обезценява,
следвайки принципа: „Ти първо ми докажи,
че имаш право на съществуване.",
като при това нито едно доказателство
не се приема за достатъчно. На гърдите
на скептика виси табелка „Защо?",
на гърба - „Е, и какво от това?", а на
челото му е изписана окончателната,
неподлежаща на обжалване присъда: „Не
е убедително".
Четвърто
посвещение (13
х 4 = 52)
- демагог
(из-вратител).
Този човек вижда света вече диференциран
и признава неговото съществуване: в
него има различни обекти и връзки
между им, но всичко, докоснато от очите
на демагога,
някак
странно се изкривява и изглежда
извънредно безобразно и дисхармонично,
макар и доста да прилича на обикновено
наблюдаваната реалност. В конструктивен
вариант това е например дарбата на
сатирика, карикатуриста или критика.
Ключови думи: фалшификация, изопачаване,
от болната глава на здравата.
Пето
посвещение (13 х 5 = 65) -инквизитор.
Този
човек умее да намери пукнатини и
недостатъци в рамките на личната външна
реалност и вътрешната у другия. С
инквизитора
е много
тежко да се разговаря, защото в
конкретните случаи той обикновено е
прав и при това добре разбира за какво
говори - за разлика от първите три
посвещения, както и не шмекерува, за
разлика от демагога,
но
създадената от него картина на
несъвършенствата е твърде тежка и
непривлекателна. „Това е вярно, но
съществува и друга истина, все пак в мен
има и нещо хубаво" - възкликва доведената
до отчаяние жертва на инквизитора.
„Възможно
е, но да не се отвличаме." - отвръща
последният.
Шесто
посвещение (13 х 6 =
78) -
йезуит.
Йезуитът умее
да измества точката на сглобяване на
друг човек така, че (и за двамата) да
станат видими несъвършенствата и
недостатъците, практически нео-сезаеми
при обичайното й положение. При това
ефектът се оказва устойчив. Човекът,
потресен от откровението на новия
поглед върху себе си, възкликва: „И как
преди не съм видял това!?" и, което е
най-удивително от всичко, по-нататък
не му се удава да изтика така неприятния
аспект на самосъзерцанието в подсъзнанието
си и живее с него.
Седмо
посвещение (13 х 7
= 101) -
Мефистофел.
Този
човек умее да вижда пукнатините и
недостатъците вече не у хората, а в
техните духовни канали, и през тях работи
непосредствено с финия план. Това е
много високо ниво - както на погледа към
света, така и на реализационната власт:
в случая Мефистофел може временно
(понякога и завинаги) да отнеме духовния
канал на човека, така че той да тръгне
по света гол (това донякъде прилича на
лишаването от гражданство).