Народната
мъдрост; приемливо социално устройване
на битието.
60 = 59 +1
- току след най-високия полет на петдесет
и девет незабавно настъпва етапът на
най-силно принизяване. Шестдесет е
изключително по своята кръглост число,
което се дели на всички разумни числа,
например на 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20 и дори
на 30 - съгласете се, че би било странно
да изискваме от него още да се дели и
на, да речем, 7, 8 или 13! Затова шестдесет
символизира народната мъдрост
(духовно ниво: свадхистхана - аджна),
философията на екзистенцията на битово
ниво, умееща да закръгли всичко и без
да осмисля по същество, да го представи
в съвсем завършен вид, не-поддаващ се
на сравнение и развитие (делимост на 3
и 4). Магическата сила на разглежданото
число е велика - народната мъдрост спуска
точката на сглобяване в огромна блатиста
низина с полегати краища, ала наоколо
постепенно към хоризонта се издигат
непристъпни планински вериги, увенчани
с величествените върхове на петдесет
и девет и шестдесет и едно.
Шестдесет
символизира „народа" в онзи смисъл,
който влага в думата интелигенцията и
политическите деятели. Народът е пасивен
(делимост на три), крайно
материалистично-практичен (делимост
на 4), склонен е да си уреди живота
(делимост на шест: къщата като символ
на народа), духовен...? Неделимостта на
седем означава тъкмо отсъствие на
прякото усещане за финия план, което
намира адекватно отражение в пословиците:
„Бог дава, но в кошара не вкарва" и
„Който сам се пази, и Бог го пази", от
които лъха неприкрит атеизъм. Делимостта
на 5 придава по-голяма живост и жизнени
сили, а на десет (самодостатъчност в
истинския смисъл на думата) - прекрасна
социална адаптация и самосъгласуваност.
Шестдесет символизира общественото
подсъзнание на широките народни маси
и съответното положение на точката на
сглобяване, което е много устойчиво,
и у народа като цяло е определено
съвсем точно, така че никакви сериозни
разногласия, съществуващи например
в интелектуалните или политическите
кръгове, тук не са възможни. Шестдесет
е точката на единението на народа, символ
на онези моменти, когато гледните
точки са съгласувани, а точката на
сглобяване стои в мъртва неподвижна
определеност - и с топ не можеш я
помести оттам.
Шестдесет
с удивителна лекота принизява всичко,
което му падне: изобщо народът (60) не
слуша своите истински пророци (47) и
най-често се проявява в ролята на
техен черен (13) учител: 60
= 13 + 47,
но затова пък лесно става плячка на
своите черни учители (13), които обещават
чудотворно разрешение на всички проблеми
(47) - в този сюжет се реализира обратната
формула 60
= 47 + 13.
Общо взето шестдесет (= 10 х 6) може да се
охарактеризира като първия социален
дом, именно повече или по-малко приемливо
социално устройство на живота, чиито
символ би могла да бъде патриархалната
община. Донякъде мъглявите за средния
човек указания „живей според съвестта
си" и „живей и остави другите да го
правят" се отнасят към шестдесет,
но само на нивото на истинското разбиране
на конкретното число може да се
построи социален живот, като се ръководим
единствено
от тези
принципи.
Хората
от шестдесет на средно ниво са положителни
проповедници на общосоциалните морал
и нравственост, популярни писатели
(Лев Толстой), „народни" поети и
т.н. На високо ниво - това са мъдреците,
при които идват за съвет, и те с
пестеливи думи, а понякога и мълчаливо
изместват точката на сглобяване на
човека така, че наболелите му проблеми
да се разрешат, но видимо чудо тук не
се случва, тоест общосоциалната реалност
за него се запазва. Това е нивото на
нагвала Хули-ан, който можел да се
превърне във весел дебеланко или
раздразнено старче, за което е необходимо
най-нищожно (макар и много точно)
изменение на положението на точката на
сглобяване, но затова пък - най-дълбоко
познание на човешката природа
(Кастанеда).
60
= 20 х 3
- за положението на народната точка на
сглобяване са особено присъщи представите
със зо-оморфен характер, вярата в
оживяването на материята, домашните
духове и тем подобни (20), но народът
хармонично мами сам себе си (3), като
облича конкретните представи в
приказки, анекдоти и така нататък, в
които често звучи не само насмешка, но
и откровена подигравка със собствените
нещастия - проява на загниване,
предизвикано от прекалената окръгленост,
а оттам и самодостатъчността и пасивността
на шестдесет. Дали приказката е
измислица или не е? Или в нея е ценна
само поуката, а останалото са архитектурни
излишества? Тези теми народното съзнание
предпочита да премълчава.
60
= 12 х 5
- космосът (12) незабележимо извършва
върху живота (5) на народа експерименти,
като отделя хората на пето космическо
посвещение (един от сюжетите на
повестта на А.и Б. Стругацки „Вълните
усмиряват вятъра").