Откровение
на духа в човека; човекът като всемогъщ
и вечен в двете духовни пocоки; тих
вътрешен глас.
Първата фаза на проява на единицата са
числата от първо
ниво,
именно 2 и 3. Втората фаза на проява на
единицата се състои от числа, намиращи
се на нивата от 4 до 10, тоест числата от
11 до 66. По-нататък четвъртата фаза на
проява на единицата съдържа числа, които
се намират на нива от 11-то до 66-то, тоест
числата от 67 до 2278 и т.н. (виж приложение
2). Десетото ниво завършва третата фаза
на проява на единицата и в него се
оформя самосъзнанието на духа, което
до този момент се смята за непостижимо
и, във всеки случай, принципно външно
по отношение на случващото се. Някой
е сътворил плътния и финия свят, после
и тяхната карма, след това магическите
реалности и светове, и е премествал
точката на сглобяване, но това винаги
е бил някой друг - неизвестен и
страничен. Откровението на петдесет и
девет е самоосъзнаването на духа или
духовно откровение у човека. С други
думи, индивидът осъзнава, че самият той
е духът, притежаващ впрочем някои
обвивки: не тяло, облечено в дрехи,
психика, душа или още някакви фини
или плътни аксесоари, а
именно
и на първо място - всемогъщ, никога
нероден и вечен дух.
Това
откровение се достига при особено
положение на точката на сглобяване,
но прави цялата концепция за магическите
светове (а също така за плътния и финия,
както и за тяхната карма) несъществена
в светлината на най-сетне открилата
се Истина за мястото на човека в света,
в чиято светлина помръкват всички
останали частични и непълни истини от
рода на блуждаенето на точката на
сглобяване. Въпреки това откровението
на петдесет и девет е практически
непреводимо на обикновения език на
средния човек, тъй като 59 е просто число,
и развитието, оформянето и поне частичната
социална адаптация на неговия принцип
стават много бавно и постепенно: 118
= 59 х 2 е число от четиринадесето ниво,
177 = 59 х 3 - от осемнадесето и т.н. Тъкмо
затова например съответстващите на
петдесет и девет изказвания на
индийските философи са възприети от
обществото, дори от най-напредналата и
религиозна негова част, най-вече превратно
(тоест метафорично, а не буквално),
което впрочем ни най-малко не снижава
тяхната ценност. И така, четвъртият урок
на десето ниво е: човекът, това всъщност
е духът, и тук непосредственият извод
е, че всички учители, в това число и
духовните, могат да бъдат намерени от
всекиго вътре в себе си, да бъдат чути
с вътрешния духовен слух, а всички външни
учители и ученици - да са одобрени от
него, защото тяхната роля е само да
насочат човека към тези или онези
размисли. Знанията и уменията
предварително са заключени вътре в
него, така че всяко, особено духовното,
външно обучение в най-добрия случай е
процес на напомняне (а в най-лошия
- обратното - на блокиране на вътрешната
памет).
59
= 58 + 1 -
в продължителна борба със злите сили
добрият човек (58) внезапно открива вътре
в себе си неизчерпаем източник на сила,
знания и умения; или вътре в него се
включва тих глас, който във всички
ситуации го съветва как е най-добре да
постъпи.