Съзнанието управлява толкова
по-трудно една програма, колкото по-същностна се явява тя и колкото по-силен е
нейният енергиен поток. Всички знаем колко трудно е да се подтисне страхът от
смъртта. Същото се отнася и за подсъзнателните програми: повърхностната програма
на подсъзнанието трудно управлява глъбинна /същностна/ програма. За целта
подсъзнанието създава верига: повърхностната програма активира по-глъбинна
програма, тя - още по-глъбинна и така нататък. Съзнанието всъщност е в
състояние да активира само твърде повърхностни програми на подсъзнанието.
Към най-повърхностните програми
на подсъзнанието се отнасят онези, които са на нивото на представите /ментални
или емоционални/. Думата "представа" в съвременния език постепенно
се заменя от термина "модел". Същността на проблема е в това, че ако
не успеем да разберем нещо или непосредствено да го почувстваме, се опитваме
да си го представим като го уподобяваме на нещо вече познато. "Кажи ни на
какво е подобно Царството небесно" - запитали Христос Неговите ученици.
Въпросът е поставен правилно, тъй като е невъзможно да се обясни на земен
човек какво е Царство небесно. Притчата се отличава от модела по това, че тя
не прикрива своята условност, тоест — зад притчата стои нещо, което не е
изразено чрез преки образи; зад модела, обаче, не стои нищо ирационално.
Притчата, според дзен, е палец, който показва луната, а модел на луната е
нейното изображение.
По този начин разликата между
представата /ментална или емоционална/ от същностното знание и възприятие е
такава, каквато е разликата между изображение на луна и самата луна. Когато
човек същностно знае, той е в особено състояние и на него не са му
необходими никакви доказателства за това знание. "Когато Аз дойда,
всички Мои ученици ще Ме познаят", казва Христос. Но езотеричната западна
традиция е основана не на същностното възприятие и познание, а на моделирането
както на зрението, така и на чувствата. И наистина, как да отдадем предимство
на единия от двата начина на познание? И двата са неадекватни по различен
начин. Необходим е много изострен ментален апарат, за да се научим да
сравняваме несравнимото, за да установим кое е принципно лъжливо, и главно -
да отговаряме на съвършено безсмислени въпроси. Проблемът е там, че на
екзистенциални /същностни/ въпроси отговорите могат да се дадат само в
термините на същностното възприятие. "Обективно" съществуват само
ментални модели, затова въпросът: съществува ли Бог в обективен аспект е
безсмислен, тъй като съществуват модели на света, в които Той съществува. Но
има и модели, в които Него го няма. И всички тези модели са донякъде
адекватни, донякъде - не, но нито един от тях не обхваща цялата истина. Истината
задължително е същностна, тъй като тя е субективна. За мен Бог съществува в
два аспекта: като част от моята ментална картина на света и в този смисъл аз
съм атеист, или у мен има някаква вяра в същностен план, тоест аз Го възприемам
непосредствено, и в този смисъл вярвам, тоест - аз съм просветлен.
За щастие, съществува прецизен
механизъм, позволяващ ни да задълбочим представите си, превръщайки ги в
същностни явления на психическия живот. Този механизъм можем да наречем
програма за същностно задълбочаване, която изцяло принадлежи на
най-дълбоки подсъзнателни пластове, тъй като подсъзнанието внимателно
предпазва съзнанието от същностни преживявания. Съществуването на тази програма
може да доведе до ситуация да си представяте, че сте влюбен. Това умение,
обаче, не е дадено на всекиго. По-често става така, че подобна дейност
създава голяма, разчленена и напълно ментална картина на влюбеност. Същото се
отнася и за познанието. Вие може да сте завършили психология, детайлно да сте
изучили психоанализата на Фройд, трансактния анализ на Берн и теорията на
дейността на Леонтиев, и въпреки това да имате само ментална представа за съществуващите
в психологията насоки. Това означава, че дипломиран психолог може да интерпретира
по формални признаци поведението и вътрешните мотиви на даден човек по Фройд
или по Берн, но в него няма да има правилни вътрешни критерии за тази
интерпретация. Същностното знание за съответните психологически концепции /но
не за човек!/ се появява тогава, когато психологът, виждайки конкретен човек с
пълна вътрешна увереност тълкува поведението му по Фройд, Берн или Леонтиев.
Създаването на нова
подсъзнателна програма може да бъде представено по следния начин. Човек
съзнателно построява ментална програма, тоест представя си какви точно действия
/външни и вътрешни/ би желал да извърши, след което опитва да включи към тази
програма програмата за същностно задълбочаване.
Съзнанието може да моделира
условни рефлекси, тоест - да създава нови програми чрез "слепване"
на стари, така че завършването на една програма да води до задействане на
друга.
Съзнанието, също така, може да
повиши значението на някои програми като постоянно ги включва в употреба. Това,
впрочем, е един от простите видове медитация. За понижаване пък на значимостта
на дадени програми те трябва да бъдат задействани колкото се може по-рядко, а в
случай че ги включваме подсъзнателно - на входа на съзнанието да пренебрегваме
техния информационно-енергиен импулс, като превключваме вниманието си върху
нещо друго.
По този начин децата биват
отучвани от лоши привички.
Съзнанието е в състояние да
преобразува структурата на вече съществуваща програма като промени програмите,
които я включват в действие и така реакция на злоба, например, ще бъде
заменена от реакция на огорчение. Но за целта е необходимо да осъзнаем дадената
програма и нейната структура като реално съществуваща вътре в нас. А това
осъзнаване става по косвени признаци.
Голяма е ролята на съзнанието
при унищожаване на вече създадени програми, останали под еволюционното ни
равнище, но все още присъстващи в подсъзнанието поради неговата
консервативност. Това засяга проблема за вътрешното зло у човека. Създадената
програма трябва да бъде "изгорена" или преобразувана в друга. В противен
случай тя ще се адаптира към подсъзнанието и ще почне да отравя психиката. За
да илюстрираме необичайното разпространение и важността на това явление, ще
посочим два примера: програмата за получаване на удоволствия и програмата за
лъжливо самоутвърждаване.
В стабилните периоди на своя
живот човек свиква с определен род удоволствия, възникващи при задоволяване
на желанията. В даден момент еволюционната роля на тези програми-потребности се
изчерпва, те престават да създават желания и човек се лишава от удоволствието
да ги включва в действие. Вярната реакция в този случай е тези програми да
бъдат игнорирани. Но ако човек има силно желание да получава удоволствия, той
ще се опита да възкреси умрелите, но не изгорени програми-потребности с напразната
надежда, че те отново ще започнат да му доставят сладки желания!
Освен това мъртвата програма е
в състояние да създаде мъртвородени желания... Според учението на
карма-йога, човек изобщо не е задължен да живее добре, да получава удоволствия
и да бъде винаги щастлив. Човек е длъжен единствено да се труди, да преминава
внимателно през всяка житейска ситуация и да се грижи за своя духовен растеж. Що
се отнася до помощ от съдбата, за това по-добре е изобщо да не мислим!
Самоутвърждаването е потребност
от твърде високо духовно ниво и практически играе ролята на камшик, създавайки
ни напрежение по духовния път; самоутвърждаване като положителен момент, като
"сладкиш за нафада" не съществува или съществува за много кратко
време. Но твърде често в резултат от опитите на подсъзнанието да адаптира
човешката психика към дадена ситуация, програмата за самоутвърждаване започва
да го притиска твърде силно. Тогава възниква програма за лъжливо
самоутвърждаване, чиято цел е постоянното повишаване на
самооценката. Тази програма е твърде мощна и незабележима за съзнанието, и
притежава свойство да разрушава контактите с други хора. Тя обикновено възниква
на мястото на мъртва програма за самоутвърждаване, която е изисквала нещо
необходимо за него на тогавашното му духовно равнище. Но в един чудесен ден
човекът е надраснал тази програма, тя е била заменена с друга, а тялото на
старата програма е било изгорено от съзнанието и уродливо се е адаптирало в
подсъзнанието.
Връщайки се към ролята на
съзнанието за унищожаване на остарели програми, ще забележим още нещо. Духът в
нужния момент така или иначе напълно ще унищожи остарялата програма. Обаче в
този случай има две "но". Първо, възможностите на духа са ограничени.
Той винаги действа меко и деликатно, дава само общи насоки на развитие, а
подсъзнанието е консервативно и не желае промени. Съзнанието може да
локализира "тесните места", да изтласка лошите навици и да отправи в
тази посока значителни душевни сили. Те са способни за кратко време да
преодолеят съпротивата на подсъзнанието. И второ, процесът на еволюция е така
конструиран, че всичко, което съществува в човека, трябва да бъде подчинено на
неговото еволюционно развитие и в частност, на силите на съзнанието. И ако
индивидуалното висше "аз" сметне, че дадената мъртва програма трябва
да бъде окончателно унищожена от силите на съзнанието, то може да предаде
пълномощията на световното "аз", тоест - на Брахман. Той вече ще
действа отвън, а това означава, че човек ще бъде подложен на ударите на съдбата
до онзи момент, когато той сам намери сили да изгори - и то напълно съзнателно!
- своята остаряла и мъртва програма.
Авесалом Подводни