Както учи Веданта, всеки човек
се ражда с определени задачи, които трябва да реши през даденото въплъщение.
Към тези задачи спада и познанието на определени части от собствената си
същност и от света. Какво точно е длъжен да познае човек най-много зависи от
неговото изходно еволюционно равнище: в съответствие с него той възприема
по-високи енергийни потоци. Способността за възприемане може да се развива,
но в рамките на еволюционното равнище.
Може би познанието е по-интимен
процес от творчеството. Схващането за свобода на творчеството бива
утвърждавано и провъзгласявано на всяка крачка, но за свобода на познанието все
още почти никой не се е сетил да говори.
"Не хвърляйте бисери на
свинете" - тази мисъл съдържа и грижа за четириногите, тъй като бисерите
са вредни за тях. Те не са в състояние да ги усвоят. Точно такава е реакцията
на човек от насилствено натрапвана информация, за която не е подготвен, тоест
- включването му в енергийни потоци, които неговото подсъзнание не е в
състояние да възприеме. В най-добрия случай човек нищо няма да разбере; в
най-лошия той ще се озлоби, ще се промени и ще получи комплекс за
непълноценност. Тоест - ще се създаде програма, блокираща възприемането на
подобни енергийни потоци. Ограничеността на познанието е свързана с
ограничението на нашите способности за възприемане, а не с недостатъци на ума
или знанието.
Езотеричната информация на
различните религии е била строго пазена през всички епохи и се е предавала от
учител на ученици, макар че тя е защитена сама по себе си. Човек, намиращ се на
недостатъчно еволюционно равнище, няма да я разбере.
Тази мисъл може да предизвика
недоумение. Съвременният философ от западен тип най-искрено смята, че ако не
създаде, той поне е в състояние да вникне във всяка философска система. Това е
така, защото не си дава сметка, че съществува разлика между двата типа
познание: ментално и същностно. При същностното познание протича
непосредствено възприемане и човек се променя същностно; при менталното познание
става създаване на ментални модели и се променя само менталната част на тънкото
тяло. Казано на езика на трактата, настъпва създаване и трансформиране на
ментални подсъзнателни програми. Менталните модели са необичайно важни: те
помагат на човек да се ориентира и да въведе порядък в аморфната среда на
интуитивното съзнание. Но добре е, когато те знаят своето място.
Точно затова ученията на
древните философи изглеждат плоски и примитивни за западното съзнание. Те са
били разчетени за същностно познание. Тоест, когато човек започва да вижда света
непосредствено, а не да рисува чрез две-три понятия схеми в главата си. Като
пример може да се посочи учението на древните индийци за трите състояния на
битието: създаване, оформяне и разрушение. Главната идея на това учение
е в това, че всеки обект в своето развитие последователно преминава през три
фази: първоначално бива създаден, после приема отчетлива форма и се втвърдява в
нея, след което се разрушава. Но познанието на това учение имаме не когато
човек разбира и запомня съответния текст, а когато започва да вижда
протичането на тези три процеса в реалния свят. Например, започвайки нова работа,
след известно време човек ще забележи /под формата на откровение/, че
организацията, в която е попаднал, се намира в края на фазата на оформяне и
скоро ще навлезе във фаза на разрушение. Когато това учение е наистина усвоено,
човек се променя: сега той притежава подсъзнателна програма, която има достъп
до важни пластове на тънкия свят, регулиращи кармата на целия свят. През цялото
време той получава сериозни подсказвания как да се държи в тази или онази ситуация,
в разговор и прочее.
Но да строиш ментални модели е
много по-леко и по-безопасно, отколкото реално да опознаваш света, тоест - да
се променяш същностно. А освен това, у човек възниква илюзия, че той може да
разбере и да познае всичко, каквото си поиска. Но всеки физик добре знае, че не
може да овладее съвременната физика, ако преди това не е овладял съответните
раздели на висшата математика. За да разбере квантова механика, човек трябва
силно да промени себе си, да създаде ментални подсъзнателни програми, даващи
достъп до онези области от тънкия свят, където се съдържа информация за
съответните раздели на математиката, и да се научи да възприема съответните
енергийни потоци.
Подобна ситуация възниква и при
всякакъв вид друго познание. За да получим отговори на определени въпроси,
трябва да притежаваме подсъзнателна програма, която да възприема тези отговори,
тъй като понякога те могат да бъдат носени от много високи енергийни потоци.
Важна е способността да не изпуснем отговора, предназначен за нашето равнище.
А рядко умение е да успеем да се извисим над собственото си ниво. Подобно
умение трябва да бъде възпитавано продължително време. Съвременният човек рядко
се замисля дали е достоен и достатъчно чист, и дали няма да профанира
неочаквано полученото важно откровение.
Нормалният път на познание
върви от същностното възприятие към менталните модели. Те ограждат главните
елементи от структурата на разглеждания обект и могат да бъдат предадени на
другиго под формата на указания: накъде трябва да се гледа, какъв език да се
усвои, какви въпроси да се задават. Следвайки тези указания, според своите
способности ученикът може нещо да усвои. Но
знанието на тези указания приближава човека към познанието
толкова, колкото се приближава към Бог съвременният израилтянин при
изключването на хладилника в свещената събота!
Главните пречки пред познанието
от психологическа гледна точка са невниманието към намеците на подсъзнанието,
неуважението към собствените мисли и чувства, лъжливата увереност в
трактовката на интуитивните откровения и отхвърлянето на собствените
психологически механизми за изкривяване и подтискане, тоест - цензурата на
подсъзнанието.
Невниманието към намеците на
подсъзнанието води дотам, че човек се лишава от главни творчески моменти - от
осъзнаване на допълнителна информация, получавана заедно с отговора на
зададения въпрос. Именно с помощта на намек и на тази допълнителна информация
се създават нови езици за подсъзнателни програми и се разширява съзнанието.
По повод уважението към
собствените мисли и чувства и тяхната правилна интерпретация трябва да се
каже, че това е главният проблем на човешкия живот. И този проблем се решава
толкова по-благоприятно, колкото е по-високо еволюционното равнище на човека.
На по-ниските равнища този проблем не се осъзнава, а на средно ниво човек
задължително ще сгреши милион пъти, ще се опари, докато проумее козните на своето
подсъзнание и най-после разбере, че то практически притежава пълната власт над
неговите мисли и чувства, изкривявайки ги и потискайки ги. Това засяга
същностното познание, от което подсъзнанието - както личното, така и общественото,
- се бои като от огън. Така се получават интересни ситуации. Например, когато
човек, инстинктивно стремящ се към религиозно познание, посвети целия си живот
на атеистическата пропаганда и сравнително изучаване на историята на
религиите. Или когато хора, инстинктивно стремящи се към мистични опитности,
яростно разобличават екстрасенсите и прочие. Менталното познание, нужно на
човек като притежател на съзнание, е опасно в случаите, когато то замени същностното
познание. Това е така, тъй като менталният модел е произволен и не съществуват
ментални средства за определяне на областта на неговата приложимост. Защото ако
не се опираме на интуицията, тази област може толкова да се разрасне, че да
обхване целия свят. И тогава достъпът до всяка странична информация ще се
прекрати. По своята същност менталното зрение би трябвало да играе
спомагателна роля, нещо като очи на гърба.
Философското познание е призвано
да бъде същностно. И това прекрасно го е разбрал философът Сьорен Киркегор,
който въвежда във философията понятието екзистенциално, тоест - същностно.
За съжаление нито той, нито неговите последователи успяват да създадат
екзистенциална философия в истинския смисъл на думата.
Човек изпитва необходимост да усеща единството на
света. На него му е достатъчна, например, мисълта, че светът е един, защото е
материален. На него му е нужно да
чувства, че съдбата му не е случайна, че съдбата на неговия
народ е осмислена и че той има някакво свое място в света, което е длъжен да
заеме и никой не може да му го отнеме. И това се отнася към всички области на
философията: етика, естетика, гносеология, онтология и прочие. Философията е
безпомощна, когато е създавана от хора, непритежаващи адекватен същностен опит
и опитващи се да измислят ментални модели на света, оставайки на равнището на
менталните представи и усещания. Разбира се, съответните теории и концепции са
мъртвородени: те могат да бъдат изучени само ментално, но на нищо няма да ни
научат.
Теорията на познанието може да
се научи от човек, който знае всичко, тоест - има пряк контакт със Световния
Разум. А за това са необходими много превъплъщения и много години медитация
на склоновете на Хималаите.
Авесалом Подводни