1.
Аспектът на хороскопа се интерпретира
въз основа на тълкуването на две
естествени числа тип, които представляват
съответно числителят и знаменателят
на дроб, характеризираща даден аспект;
например за биквинтила (144) m = 2, п = 5.
При това числителят (т) определя
външната форма, в която протичат при
включване на аспекта обстоятелствата,
подчиняващи се на знаменателя (п).
Например биквинтилът означава конфликти
и въобще всякаква поляризация на различни
житейски прояви, например взаимоотношенията
хищник - жертва, висши и низши форми на
живот и т.н., а бисептилът (2/7) - конфликти
в духовния живот, смъмрянето на дявола
и въобще пряката борба на доброто със
злото. Тридецилът (3/10) символизира
външно хармоничните и хармонизиращите
хуманитарни програми - например
благотворителността и невъоръжената
борба за мир по целия свят. При това
тридецилът оказва външно отпускащо и
видимо по-малко ефективно действие от
децила (влиянието на тройката), но реално
той отстъпва на децила по-скоро в
творческото начало (в това отношение
единицата съществено превъзхожда
тройката, но нейното творчество в
децила (1/10) може лесно да поеме по
антихуманен път). Трисептилът (3/7) и
тритердецилът (3/13) символизират външно
хармонични прояви - съответно на
духовната и черноучителската програма,
и тук външната хармоничост може
(обикновено много за кратко) да въдеде
човека или неговото обкръжение в заблуда:
вътрешно отпускащо действие тези аспекти
не проявяват (както и тридецилът).
2.
Активните аспекти на хороскопа и техните
орбиси се определят от космическото
посвещение (вж. приложение 3). При човек
с космическо посвещение К са активни
аспектите със знаменател, по-малък или
равен на 4К (виж приложение 5). Например
у човек от първо космическо посвещение
могат да се проявят съвпад, квадратура,
тригон и опозиция (при това те се вземат
с големи орбиси, вж. приложение 5), а
влиянието на останалите аспекти
върху него е незначително. При това е
нужно обаче да имаме предвид, че някои
хора „плават" между две (пo-рядко три)
съседни посвещения и понякога живеят
според по-високото, друг път - според
по-ниското посвещение, и съответно -
според две различни карти, така че
астрологът трябва сам да се ориентира
към кое посвещение се отнася поведението
на човека в интересуващата го ситуация,
и да тълкува картата в съответствие
с него.
Освен
това, с еволюционното израстване на
човека се променя и неговото космическо
посвещение и тук можем да отбележим
някои типични (макар и не винаги
задължителни) ефекти, съпътстващи тези
преходи.
Достигането
на второ космическо посвещение означава
смърт на тоталното его - човекът умира
като егоист, което субективно се преживява
почти като физическа смърт. Обективно
това е преход от тоталната концентрация
върху себе си към частична възприем-чивост
спрямо външния свят като обективна и
независеща от желанията на човека
реалност, която обаче се поддава на
целенасочено въздействие.
Получаването
на третото космическо посвещение е
смъртта на социалната личност и
практическия деятел в човека - тотално
разочарование от себе си като социален
индивид в материалистичното разбиране
на тези думи. След това започва търсенето
на същността си в дълбините на „аз"-а
или в рамките на тази или онази езотерична
или поне необщосоциална концепция и
дейност.
Достигането
на четвърто космическо посвещение
означава доброволен отказ от вътрешната
свобода и напрегнатия вътрешен живот,
тоест вътрешна смърт на ленивия, избиращия
и съмняващия се човек (в това число и в
себе си). Същевременно протича и включване
към напрегната космическа програма,
която не пуска човека нито за минута;
нейният смисъл и етика не са му съвсем
понятни, но условията за включване са
именно такива и изборът трябва да е
доброволен.
Обратно,
на пето космическо посвещение човек
получава право на избор извън ситуацията,
просто при изпълнение на определена
(достатъчно тежка) програма, в резултат
на което неговото съзнание и финото
виждане се разширяват и протича
съгласуване на личната му етика с
космическата. По-нататък Космосът не
му предлага програми без етично
съгласуване с него (на четвърто ниво
това е доста типично).
3.
Напрегнати и хармонични, минорни и
мажорни аспекти.
Минорните
аспекти като такива изчезват с въвеждане
на концепцията за посвещенията; така
за човек от първо космическо посвещение
аспектът на септила не съществува, а за
индивид на второ посвещение септилът
и опозицията са в еднаква степен важни
и „мажорни" -в смисъл, че ако две
планети в хороскопа участват във всеки
един от тези аспекти, то задействането
на една от тях задължително води до
включване и на другата. Що се отнася до
напрегнатите и хармоничните аспекти,
то те се сменят в зависимост от
посвещението.
За
човека от първо космическо посвещение
напрегнатите аспекти са съвпад,
опозиция и квадратура, а хармоничен
е тригонът, като за този идивид всички
те са фатални, тоест той не е в състояние
да „разлепи" принципите на планетите
в съвпада, да преодолее препятствието
на квадратурата и да смекчи антагонизма
на опозицията. Тук изходът е само един
- чрез смърт на егото към второ посвещение.
Затова пък тригонът също толкова фатално
носи щастие и забрава (макар и често
за чужда сметка, но човекът не може и
обикновено не иска да направи каквото
и да било за това).
За
човека от второ космическо посвещение
квадратурата и опозицията са тежки,
но преодолими препятствия (при което
квадратурата често се осъзнава и
преработва по-бързо), полуквадратът и
квадратът и половина се възприемат
no-скоро като безусловно хармонични
(ако, разбира се, няма тежки поражения
на включените планети), а максимални
неприятности носи септилът (1/7) и неговите
производни, а именно бисептилът (2/7) и
трисептилът (3/7). Тук духовността
(седмицата) протича като пряма и
недвусмислена, често доста груба програма
за непосредствено просветлява-не, за
която човекът е зле подготвен, тъй като
се сблъсква с нея за първи път, но бързо
открива, че тя притежава пряка власт
над него.
„Ако
се държиш лошо, довечера няма да получиш
бонбони" - казва майката на момченцето
и наистина не му ги дава! (трисептил).
При това подобен човек дълбоко в
душата си все пак не разбира защо трябва
да бъде добър. В такъв смисъл бисептилът
е по-откровен („Ако се държиш лошо, ще
те напляскам по дупето"), а септилът
е по-разностранен (единицата е много
творческо число).
За
човека от трето космическо посвещение
квадратурата и опозицията са тежка,
но напълно изпълнима работа, която дава
реални плодове (опозицията впрочем
изисква по-голямо внимание, а тройните
съвпади още не са разединени), изискванията
на септилите вече са разбираеми, макар
и доста напрегнати - това е изискването
за чистота - на първо място - на помислите.
Съблазън представляват аспектите
тригон, полуквадрат и квадрат и половина,
които на ниско ниво на преработка се
превръщат в спирачка и препятствие за
развитието, а най-напрегнати се явяват
ундецилът (1/11) и неговите производни:
конкретният човек още не е подготвен
за вибрациите на открития космос.
Нонагените тук са двойствени и могат
да бъдат както благословия, така и
проклятие, в зависимост от останалите
аспекти на съответните планети. Що
се отнася до полусекстила (1/12) и куинконкса
(5/12), то те тук пo-скоро сочат пътищата
за по-нататъшно развитие и сферите,
посредством които е възможно да се
опитва осъществяване на избор и
непосредствено включване в космическа
програма, получавайки четвърто
космическо посвещение.
За
човека от четвърто космическо посвещение
квадратурата вече е така да се каже
хляба насъщен, който се добива без
съществено напрежение, а опозицията
дава по-голяма устойчивост, макар и
множествената опозиция, също като
множествения съвпад, окончателно да се
преработва (тоест става послушен
помощник) едва на пето посвещение.
Основни неприятности тук причиняват
тердецилът (1/13) и неговите производни,
които поставят прът в колелата, докато
човекът постигне безупречност в
съответните области - ала похватите,
символизирани от тердецилите, са такива,
че могъщо въздействат върху човека
на четвърто посвещение - независимо
каква сила и високомерие той притежава.
За
човека от пето космическо посвещение
реален се оказва благословът на септдецила
(1/17) и неговите производни, а максимални
усложнения предизвиква мисията на
нондецила (1/19) и неговите кратни.