Нумерология      Карма      Читалня      Ошо      Рецепти      Здраве      Луиз Хей    
   Астрология      Езотерика      Телепатия      Крион      Бог, Уолш      Чакри      Съновник      Психология      RSS

Бутон за дарения чрез PayPal



Лунни Възли
Хороскопи
Зодии
Натална
Синастрия
Съвместимост
Предсказателна
Ерогенни зони
Любов и Секс
Сексуалност
Еротика
Любовен Хороскоп
Тя и Той
Духовно Израстване


Начало  Регистрация  Вход


Ченълинги
Книги
Сентенции
Вампиризъм
Нумерология en
The Arcturians
Приказки
Супер Игри
Софтуер | Линкове
Музика | Филми
Благодарност
Игри | Таро
Отзиви


00:25
25.04.2024
Четвъртък
3.21.97.61


Онлайн: 1
Гости: 1
Потребители: 0


 Пими ® » Читалня » Астрология


Разговори с Луцифер [66] Статии [201]
Матрицата 5 [55] Нумерология [28]
Астрология [31] Великият преход [110]
Кармична Астрология [13] Енергиен Вампиризъм [19]
Пламъци Близнаци [13] Карма и Подсъзнание [30]
Любовна тактика [13] Петър Дънов [4]
Джасмухин [8] Ангели и Архангели [15]
Дийпак Чопра [7] Сал Ракели [24]
Барбара Марчиняк [22] Екхарт Толе [9]
Учението на Абрахам [8] Пътят на душите [6]


Типовете темперамент на Марк Едмунд Джоунс

Каквото и да е външната реалност от философска гледна точка, разумно е да допуснем, че човешкото съзнание играе роля в определяне на начина, по който възприемаме всекидневния живот.

Всепризнат психологичен факт е, че възприятието не е толкова съвкупност от отделни усещания, изграждащи една цялостна картина, колкото отделяне на значимите модели, които изпъкват на фона на цялостното възприятие. Тези модели са наречени от психолозите през 30-те гестфален или още конфигурации и тяхната отличителна черта е, че те са цяло, което е нещо повече от сбора на отделните части. Както Уилиям Джеймс отбелязва, мозъкът не само дискриминира, но избира; не само избира, но прибавя, и това избиране или прибавяне е съгласувано с интересите и целите на възприемащия. Например една река представя различни свои черти на художника или на хидроинженера.

Сега, като астролози, нашият интерес и цели изискват да извлечем смисъл и значение от символичните модели на хороскопа във връзка с определена личност или събитие и може би една от най-значимите трудности в изграждане на анализа е да намерим отправна точка - подходяща перспектива, която да ни помогне да се фокусираме над картата, която разглеждаме. Следователно би било очевидно преимущество да имаме една организирана система от обобщения, или рамка за сравнение, в която да работим, особено ако тази рамка се базира на законите на възприятието. И точно такава гледна точка е представена от метода, очертан от Марк Едмунд Джоунс в неговата класификация на типовете темперамент.

Тази класификация, заедно със свързания метод за определяне на "естествените наклонности", дава на астролога една много полезна обща перспектива, на базата на която може да бъдат изградени по-подробните и персонални детайли, които ще се вградят по задоволителен начин. Предимството на методът на Джоунс е, че тази система може да бъде използвана с почти всеки метод или техника, използвани от астролога. Например, няма значение коя система за разделяне на домовете използвате, или дали се използва сидералният или тропически зодиак, тъй като методът на Джоунс се базира изцяло на аспектите и позициите на планетите. Този метод няма, поне доколкото аз знам, никакво приложение в предсказванията, но използван като инструмент за по-общо очертаване на психологическата картина е показал огромен потенциал в моята практика.

Тук трябва да отправим едно важно предупреждение. Има седем типове темперамент (въпреки че още са били предложени след публикуването на оригиналния труд на Джоунс) и докато някои карти дават ясна и безспорна подредба, която лесно може да се категоризира в някои от седемте типа, други не са толкова услужливи. Някои карти може да са по-двусмислени и по-трудни за дефиниране и, което е повече, различни астролози може не винаги да се съгласят по въпроса коя карта към коя категория спада. В такива случаи ще трябва внимателно да вземете решение и след като направите своя избор, продължавайте със самоувереност. Защото човек винаги съди за хороскопа според своята лична гледна точка и тези тенденции се манифестират във всеки анализ. Също така помнете, че тези категории са само рамки за сравнение, които биват модифицирани и окончателно изпълнени със смисъл от подробните черти на анализа. Винаги базирайте анализа в скелето на тази рамка, без да се поддавате на изкушението да я превърнете в център, който тя не е. Ето какво казва Джоунс в тази връзка:

Мнозина може да са разтревожени от възможността различни астролози да направят различни класификации на типовете темперамент, но трябва да се помни, че аналитикът работи с естествената способност на своя разум. Той ще използва способността си да отсъди, за да се задълбочи по-нататък в анализа, като ако той притежава поне основна компетентност, няма да се увлече. Целта на общата перспектива е просто да спомогне на процеса - но по-подробният астрологически анализ трябва да слезе на земята и да има непосредствено приложение, което да е от значение и да е полезно. Обобщенията, които помагат на ума, са просто оръдие, което трябва да остане ограничено в своята сфера.

Конфигурациите на планетите, които Джоунс използва, за да определи типовете темперамент, се базират на главни аспекти: опозиция, квадрат, тригон, и донякъде, съвпад. Опозициите и квадратите, базирани на квадратурите, са по-обективни и динамични в своето проявление, докато тригоните, базирани на триплицитета, са по-субективни и имат тенденцията да се ограничават в определен канал. Тригоните са където индивидът набляга повече на своите лични ресурси. Тяхната перспектива е по-лична. Ключовите думи за тези аспекти са: опозиция - "внимание", квадрат - "конструктивност", тригон - "импулс" и съвпад - "ударение".

От всички тях опозицията е от особено значение и се използва да се определят "естествените наклонности". Опозицията силно подчертава един от квадрантите и показва достигането на баланса между човека и неговият опит. Когато определяме "естествената наклонност" аспектът трябва да попадне в определения квадрант, когато се формира през върха на знаците и е валидно във всички случаи освен този. (Това изречение дори Дивайд не го разбра - дано ти имаш представа какво може би искат да кажат). Когато опозицията попада в променливите знаци, естествената наклонност върви в посоката на интерес към хората и човешките взаимоотношения. Когато попада в кардиналните знаци, е индикатор за по-амбициозна и опортюнистична натура, която търси признание и е по-загрижена над кризи и проблеми. Във фиксираните знаци личността е естествено заинтересувана от идеи и стойности.

"Естествената наклонност" е също показана чрез "негативни индикации" и това се случва, когато опозицията попада в два вместо един квадрант: ударението тогава отива в третия нестресиран квадрант. Всяка от стресираните области има тенденцията да обезсилва останалите и нуждата обикновено ни принуждава да използваме трети. Всичко това ще стане по-ясно в приложените примери - по-голямата част от които са дадени от Джоунс. Те всички са добре известни обществени личности.

Първият от типовете темперамент е "пръската" и е базиран на опозицията. Той се проявява, когато планетите са повече или по-малко равномерно разпределени в картата и показва широк кръг от обща компетентност - надареният аматьор вместо специализираният професионалист. В негативна светлина той може да говори за пропиляна енергия и разпилени усилия. Има много малко перфектни примери от този тип. В повечето карти винаги има празно място от поне секстил, а по-често до квадрат. Идеалният вариант би показал пет опозиции, два във всеки два квадранта и един в третия; следователно няма да има индикация за "естествено предразположение" и това, разбира се, говори за по-универсален подход.

Добра илюстрация на този тип карта е Теодор Рузвелт със опозиции във всички три квадранта и сравнително равномерно разпределени планети в хороскопа. Неговият живот с широкия спектър дейности и интереси, неговата разновидна политическа работа, компетентността му като автор и интересът му към природата и дивия живот, както и управленските му умения и лекотата, с която осъществява контакт с околните, характеризират тази квалификация.

Вторият тип се базира на тригона и се нарича "вързоп". Тази квалификация се получава, когато всички планети са събрани в пространството на тригон или по-малко. Този тип е противоположността на "пръската" и показва концентрирана енергия и високо избирателна подредба на задачите. Винаги съществува една тенденция към подбиране и интеграция и след като това е тип "тригон", той има по-персонален изглед. Най-силно този тип се изявява, когато доближава множествен съвпад и въпреки че, както казахме, това е предимно тип тригон, съвпадите също са включени с ключовата си дума "ударение". Не може да се окаже "естествено предразположение" и това усилва независимостта и самостоятелността на "вързопа".

Илюстрация на този случай са картата и животът на Бенито Мусолини, със неговото ненадминато самочувствие и много персонален изглед и мощно желание да се увековечи чрез диктаторство, което го постави глава на държавата.

Третият тип от тази класификация е "люлката", която се базира на опозицията. Планетите имат тенденцията да се съберат в две групи от по две или повече, лежащи срещуположно една на друга. Трябва да има пространство от двете страни от поне 70 градуса, в които не са разположени никакви планети. Това показва способност да комуникираш значения, да споделяш интелигентност или, с други думи, да изградиш мост между различни области на живота. Въпреки усилията да поддържа баланс, този тип винаги има тенденцията към несигурност и колебание.

Идеалът е пясъчният часовник, когато планетите от външната страна на двете групи са в опозиция едни с други и телата в средните точки на двете групи са също в опозиция. Когато има ясно изкривяване, това показва липса на симетрия в проявлението на темперамента и сочи към една непоследователност в характера, която може да се прояви като полезна ексцентричност, или порок.

Един пример за този тип, близък до идеалният, е картата на Рамси Макдоналд с опозиции на двата края на пясъчния часовник и вътрешна опозиция между Плутон и Сатурн.

Рамси Макдоналд е истинският създател и организатор на Партията на труда. Той успял да постигне това, убеждавайки по това време враждебно настроените едни към други профсъюзи в нуждата от политическа партия на трудещите се. В ранните 1930, изправен пред проблема на масова безработица и световна криза, той се опитал да "прескочи пропастта" в родната политика, поканвайки други партии в коалиция, резултат на което е Националното Правителство. Повечето от социалистическите му колеги напуснали и той бе белязан като предател на своята класа и партия. Той никога не е бил радикал по убеждения и този последен епизод е пример за тенденцията към колебание и нерешителност на този тип, когато трябва да се справят в кризисна ситуация. И това е факт, въпреки неговата несъмнено ценна работа в координацията на различни сектори на британската обществена структура. Тенденциите на тази класификация са подсилени от слънцето, управител на Асцендента, което се намира във Везни и в квадрат със Марс и Юпитер. Опозициите попадат във фиксирани и кардинални знаци, така че се изразява една негативна, променлива "естествена наклонност", която засилва интересът към хората на лично и хуманитарно ниво и е намерил отклик в първооткриването на социалните помощи и застраховки.

Четвъртият тип темперамент е "купата", и отново се базира на опозиции. Това е когато планетите лежат в полукръг или когато две от тях са в опозиция и всички останали са от едната страна на линията, формирана от опозицията. Всяка полусфера, наблегната по този начин, представлява личността и нейната загриженост, докато противоположната полусфера показва общият опит, с който човек трябва да постигне баланс. Този тип търси хармонията с външния свят. Тук срещаме много индивидуална "всичко или нищо" психология, която често изисква признание от околните. Това е може би най-честният от всички типове, с неуморимо желание за себеусъвършенстване. Реалността за "купата" се съдържа в тях, вместо да се търси навън, и тяхното удовлетворение лежи в демонстрация на каквото вече е било доказано, вместо в нови открития.

Идеалът се получава, когато имаме опозиция по рамката и показва най-висока стабилност, когато всички планети са равномерно разпределени в окупирания сегмент. Отклоненията от идеала, в смисъл на празно място между планетите, индикира специални ограничения, по същия начин, както кривите в "люлката". Освен тенденцията към интензитет в характера и самостоятелност, "вързопът" и "купата" се твърде различни в своята конструкция. Типът "вързоп", с концентриран акцент в тригона, има дарбата на творческа лична избирателност, докато "купата" има по-малко персонален и по-необвързан характер, и е по-загрижен за баланса. Една индикация на този тип подход е показан от наклона на "купата". Когато ръбът е хоризонтален и всички планети са в северния сектор, той се описва като "пълен", и показва най-простата форма на себеизразяване и себе-оправдаване. Обратният случай, с всички планети на юг, показва изпразване на егото и неограничено себераздаване, и може да сочи към едно значимо духовно израстване. Когато всички планети са на изток, имаме повече свобода в изразяването на личността. В обратният случай, когато планетите са на запад, имаме по-голяма зависимост към това, което е постигнато в живота.

Един пример за "купата" в нейната "пълна" позиция можем да намерим в картата на Елизабет Барет Браунинг. Нейният живот е особено добър пример за темперамента на "купата". Несъмнено, поради своята уравновесеност и богатство на вътрешния си живот, тя е намерила сили да надделее над психологическите и физически ограничения на тираничния си баща и болестта, която я е държала затворник в собствената й стая за много години. И наистина, тя е успяла да обърне тези ограничения в своя полза - което е показано от неравномерното групиране на планетите и "стелиума" в Риби и Везни - служейки на нейния поетичен гений, довеждайки светът до нейното болнично легло и, накрая, допринасяйки за личното й щастие, водейки до една от най-приветстваните романтични сватби в историята.

С интродукцията на типът "купа" стигаме до конфигурации, които представят по-голяма възможност за изтънченост на анализа и трябва да обърнем внимание на значението на отделните планети. В традиционната астрология се предполага, че една планета има по-специално значение в личен смисъл от останалите. Това обикновено е управителят на Асцендента, но може да бъде определена планета, която се откроява, и по някакъв начин доминира картата. В тези общи типове темперамент Джоунс адаптира този принцип и въвежда планета във "висок фокус", която показва специална тенденция, доминираща всеки израз на личността. Ключовите думи за тези планети "във фокус" са: "Слънце" - "майсторство/господство", Луна - "наситеност, напрегнатост, интензитет"", Меркурий - "любопитство", Венера - "интимност", Марс - "неукротимост, упорство", Юпитер - "бащинство", Сатурн - "проницателност", Уран - "експериментаторство", Нептун - "авторитарност", Плутон - "превъзходство".

Планетите във "висок фокус" при "купата" са тези, които маркират водещият ръб в неговото денонощно завъртане и е известно под наименованието "режеща планета" - т.е., първата планета в купата, която ще изгрее над хоризонта. В случая на Елизабет Броунинг това е Луната.

Сега достигаме до последната конфигурация, базирана на опозицията. Този тип е "кофата" и той се среща, когато всички планети, освен една лежат в "купата" на Зодиака. Планетата, разположена отвън, е "високият фокус", и е известна също като "дръжката" /всъщност става дума за синглетон - бел.прев./ . Този темперамент показва психологичната стабилност на "купата", но с по-малко себесъдържане. Има по-голямо желание за експерименти и работа на базата на опита. Този тип предлага даже по-изтънчени възможности за анализ, поради възможността от опозиции с вариращо значение в двете равнини на опита, очертани от потенциала на "купата" и "люлката". В контраст с "люлката", тук не срещаме вътрешното разделение и колебание, присъщо за този тип. Има по-голям капацитет за взимане на решение. Идеалът се доближава, когато опозицията на ръба формира Т-образен квадрат с планетата на "дръжката". Опозицията на ръба показва изостряне на вътрешната природа. Ако планетата на "дръжката" формира вътрешна опозиция, човекът е насочван към практическо приложение на своя потенциал. В случая на Т-квадрат, това показва изключителна способност за продължителни успехи. С подчертания потенциал на тази конфигурация, съществува опасност от себезалъгване, объркване и разпиляване на ресурсите, както е показано, когато ръбът и вътрешната опозиция формират Голям Кръст.

Картата на Дж.Б. Пристли показва приближение до идеала, с опозиции на ръба и вътрешността, но без допълнителното влияние на Т-квадрат. Опозицията на ръба усилва вътрешния живот и набляга на въображението, както и индикира позитивна естествена наклонност във фиксираните знаци - идеи и стойности. Приложението на този потенциал в практиката е показан чрез вътрешната опозиция - през върха на знаците, но много близо. "Високият фокус" Луна във Водолей поддържа "естествената наклонност", показвайки интензивността, с която Пресли е посветен на хуманитарни каузи, особено свободата на личността.

Сега достигаме до втората конфигурация, базирана на тригона. Това е "локомотива", и е донякъде обратния случай на "вързопа", тъй като разпределението е извън определящия тригон, вместо разположено в него. Следователно това е по-скоро обгръщане и манипулация на една област на опита, вместо оттегляне в нея. Тази конфигурация се образува, когато всички планети попадат в две трети от Зодиака, с празно пространство, дефинирано от функциониращият аспект на тригона. Всяко доближаване до "пръската" и равномерното разпределение на планетите показва по-универсален подход, заедно с вътрешна адекватност. Идеално това е перфектният участник в ежедневните дела. Геният на темперамента на тригона е желанието за лично участие, и тук намираме много личностен тип, търсещ възможности да приложи на практика своят специален капацитет. Със склонността понякога да бъде неразумно амбициозен, търсейки успех и власт, тя или той може да бъде реформатор, но, ако е раздразнен, по-вероятно - бунтар.

Добър пример е Ганди, индийският социален реформатор и Духовен водач. Неговата карта показва Голям Тригон, с връхна точка Луната , където се фокусира Т-квадрата. Така, че тук темперамента е подкрепен от ефективното усилие, индикирано от Т-квадрата. Това показва драматичното впечатление, което той успя да направи на въображението на хората по света. Планетата във "висок фокус" обаче е показана в тази конфигурация по същия начин, както при "купата" - т.е., планетата, водеща денонощното движение, в случая Нептун. Това показва авторитарната природа на неговия вътрешен мотив. Неговата харизматична роля лежи в способността му да стане лично отражение на надеждите на своите последователи, дарявайки ги по този начин с косвен авторитет, и установявайки се като говорител на нацията. Неговата идея за пасивното съпротивление като по-ефективен метод от кървава революция е също типично Нептунска, и също така, както подчертава Джоунс, добра илюстрация на неговата "естествена наклонност", показана от негативните индикации в променливите знаци.

Последният от типовете темперамент и третият от тези, базирани на тригона, е "скосяването". То се получава, когато планетите са разпределени в три ясни групи. Идеалният аранжимент е, когато тези групи са близо до многократен съвпад и са свързани една с друга чрез главни аспекти. Този тригон се изразява не толкова чрез симетрията, колкото чрез по-простия критерий на теглото, така че имаме по-директен подход към опита, отколкото при "вързопа" или "локомотива". Тук имаме същата личностна гледна точка, както в другите темпераменти, базирани на тригона, но в случая на "скосяването" потенциалът на индивидуалният талант е по-силен, отколкото при другите темпераменти.

Картата на Ани Безант е добър пример за този тип, със своите три ясно изразени и близки групирания. Нейният живот подкрепя тази категоризация, с дарбата й да се свързва с различни каузи по много личностен начин. "Естествената наклонност" в кардиналните знаци разкрива опортюнистичният й подход към живота и нейният интерес към идеи и стойности. Съвпадът на Венера със Слънцето и Меркурий във Везни предполагат много личния характер на нейното посвещение на каузите на другите. Изгряващият Уран, също разположен в тази група, показва независимият и прям маниер, с който тя преследва своите цели, като еманципацията, свободата на мисълта (, където работи заедно с Чарлз Брадлау), социализъм от по-революционен тип, и накрая тя завършва дните си в Теософското общество, ставайки един от неговите най-запалени членове.

Точката на фокус на Т-квадрата - Луната и Юпитер в Рак в четвърти дом показват посоката и упоритостта на нейните усилия, и начинът, по който се идентифицира с избраните каузи. Те са били, в много реален смисъл, нейното семейство, където тя показва яростната защита, на която е способна майката.

Горната статия - препечатана с любезното позволение на Астрологичната Асоциация - е резюме на теорията за Оформяне на картите. Съветваме учениците, че когато конфигурацията е ясна, тя може да се използва като полезно начало за интерпретация, но когато тя е двусмислена или под съмнение, най-добре е да я игнорираме.

Забележка: Научен статистически анализ на очакваната честота, с която се срещат седемте типа, е бил проведен от д-р Дж.Р. Фредеричи. Той доказва, че по-малко от 7% от човечеството попада в два от тези типа, а останалите 93% се разпределят между останалите 5. Тези 7% са "вързопа" и "купата" , първият тип бидейки най-рядък. От останалите 93% една трета е най-вероятно да попадне в "люлката", и две трети са повече или по-малко равномерно разпределени между другите четири типа. Следователно когато използват тези типове, учениците трябва да имат предвид, че "вързопа" представлява рядкост, а "купата" - личност от изключителна рядкост, докато "Люлката" е най-често срещаният вариант.

Превод д-р Калоян Петров
Папка: Астрология | Посещения: 4387 | Ченълинги
Контакт          3.21.97.61