Нумерология      Карма      Читалня      Ошо      Рецепти      Здраве      Луиз Хей    
   Астрология      Езотерика      Телепатия      Крион      Бог, Уолш      Чакри      Съновник      Психология      RSS

Бутон за дарения чрез PayPal



Лунни Възли
Хороскопи
Зодии
Натална
Синастрия
Съвместимост
Предсказателна
Ерогенни зони
Любов и Секс
Сексуалност
Еротика
Любовен Хороскоп
Тя и Той
Духовно Израстване


Начало  Регистрация  Вход


Ченълинги
Книги
Сентенции
Вампиризъм
Нумерология en
The Arcturians
Приказки
Супер Игри
Софтуер | Линкове
Музика | Филми
Благодарност
Игри | Таро
Отзиви


13:09
19.04.2024
Петък
18.118.1.158


Онлайн: 5
Гости: 5
Потребители: 0


 Пими ® » Ошо » Ошо - За творчеството » Ошо. Изкуството на парите

Ошо [13] Ошо - Тук и сега [5]
Ошо - За зрелостта [9] Ошо - За смелостта [13]
Ошо - За творчеството [9] Ошо - За медитацията [8]
Ошо - Кундалини и чакрите [12] Ошо - Книга на тайните [19]
Ошо - Следвай ме [1] Ошо - Възгледът за Тантра [11]
Ошо - ДАО. Трите Съкровища [36] Ошо - Медитация. Изкуството на екстаза [26]
Ошо - Трансформация на седемте тела [9] Ошо - Дарът на Атиша [8]
Ошо - Библия [4] Business [40]


Ошо. Изкуството на парите

Въпрос: Можеш ли да говориш за парите? Какви са всички тези чувства по отношение на парите? Какво ги прави толкова властни, че хората жертват живота си заради тях?

Това е един много важен въпрос.

Всички религии са против богатството, защото богатството може да ти даде всичко, което може да се купи в живота. А може да се купи почти всичко освен тези духовни ценности като любов, състрадание, просветление, свобода. Тези няколко неща са изключения - а изключенията винаги потвърждават правилото. Всичко друго можеш да купиш с пари. Тъй като всички религии са против живота, те не могат да не бъдат против парите. Това е естествена последица. Животът има нужда от пари, защото се нуждае от удобства, от добра храна, от хубави дрехи, от хубави къщи. Животът има нужда от прекрасна литература, музика, изкуство, поезия. Животът е необятен!

А човек, който не може да разбере класическата музика, е беден. Той е глух. Той може да чува - неговите очи, неговите уши, неговият нос, всичките му сетива са напълно редовни от медицинска гледна точка - но метафизично... Не можеш ли да видиш красотата на такава велика литература като Книга за Мирдаф. Ако не можеш да я видиш, значи си сляп.

Попадал съм на хора, които дори не са и чували заглавието Книга за Мирдад. Ако трябва аз да направя списък на великите книги, тази ще е на първо място. Но за да видиш красотата й, имаш нужда от огромна дисциплина.

Да разбереш класическата музика е възможно само ако я изучиш - а това е продължително учене. Но за да схванеш това, трябва да си свободен от глад, от бедност, от всякакви предразсъдъци.

Например, мохамеданите забранили музиката - така те лишили човека от едно огромно преживяване. Това се случило в Ню Делхи... на трона бил Аурангзеб , един от най-мощните мохамедански императори. А той бил не само властен, но и наистина ужасен.

Дотогава мюсюлманските императори само говорели, че музиката била против исляма, но това било всичко - Делхи бил пълен с музиканти. Но Аурангзеб не бил такъв джентълмен. Той обявил, че ако се чуе някаква музика в Делхи, музикантът незабавно ще бъде обезглавен. А Делхи бил центърът, естествено - защото бил столица от хиляди години. Така че той бил мястото, където живеели всякакви гениални хора.

Когато била направена тази декларация, всички музиканти се събрали и казали: „Трябва нещо да се направи, това е прекалено! Говореха преди, че музиката била против исляма - както и да е. Но този човек е опасен, той ще почне да убива. Затова като форма на протест всички музиканти - а те били хиляди - отишли в двореца на Аурангзеб.

Той излязъл на балкона и попитал хората: „Кой е умрял?" -защото това, което те били направили... те носели един труп така, както се носи в Индия. Те всъщност вътре не носели труп, а само едни възглавници, но така ги били подредили, че да изглежда като труп. Аурангзеб попитал:

- Кой е умрял?
Те отвърнали:
- Музиката умря. И ти си нейният убиец. Той рекъл:
- Хубаво, че е умряла. Сега бъдете така любезни към мен - изкопайте един гроб колкото се може по-дълбок, тъй че тя никога повече да не излезе от гроба.

Тези хиляди музиканти и техните сълзи не направили никакво впечатление на Аурангзеб - той вършел нещо „свято".

Мохамеданите отричат музиката. Защо? - защото на Изток музиката се изпълнява основно от красиви жени. На Изток и на Запад думата „проститутка" има различен смисъл. На Запад проститутката продава своето тяло. На Изток в миналото проститутката не продавала тялото си, а продавала своя гений, своя танц, своята музика, своето изкуство.

Ще се изненадате да научите, че всеки индийски цар изпращал своите синове, които щели да го наследят, да живеят при велики проститутки в продължение на няколко години. Те били пращани да се научат на маниери, на джентълменство, на музика, на изяществото на танца - защото един владетел трябва да е наистина богат във всичко. Той трябва да разбира красотата, да разбира логиката, да разбира маниерите. Такава е била старата индийска традиция.

Мохамеданите я разрушили. Музиката била против тяхната религия. Защо? - защото за да учиш музика, трябва да влезеш в дома на проститутка.


Мохамеданите са много настроени против всякакво веселие, а къщата на проститутката била пълна с песни, с музика, с танц. Те просто го забранили: никой мохамеданин не бивало да влиза в място, където има музика - да учиш музика било грях.

Същото се прави и от другите религии - по различни причини, но всички те подрязват богатството на човека. А най-основното учение е, че трябва да се отречеш от парите.

Можете да видите логиката. Ако нямаш пари, не можеш да имаш нищо друго. Наместо да подрязват клоните, те отрязали самите корени. Човек без пари е гладен, просяк, без дрехи. Не можеш да очакваш от него да има време за Достоевски, за Нижински, за Бертран Ръсел, за Алберт Айнщайн - не, това е невъзможно.

Всички религии заедно са направили човека възможно най-беден. Те толкова много са осъждали парите и са хвалили бедността, че що се отнася до мен, те са най-големите престъпници, които светът някога е познавал.

Вижте какво казва Исус: По-скоро камила ще мине през иглени уши, отколкото богат да влезе през небесните двери. Смятате ли този човек за нормален? Той е готов да позволи на камилата да мине през иглени уши - което е абсолютно невъзможно, но той приема, че дори и тази невъзможност може да се направи възможна. Обаче богат човек да влезе в рая? Това е далеч по-голяма невъзможност, няма начин това да стане възможно.

Благосъстоянието се осъжда, богатството се осъжда, парите се осъждат. Светът е разделен на два лагера. Деветдесет и осем процента от хората живеят в бедност, но с огромното утешение, че там, където богатите няма да могат да влезнат, те ще бъдат посрещнати от свирещи на арфи ангели: „Алилуя... Добре дошли!" А двата процента богати живеят в огромна вина за това, че са богати.

Те не могат да се наслаждават на богатството поради вина и дълбоко вътре в себе си се страхуват: може би няма да им позволят да влязат в рая. Затова са в дилема. Богатството създава в тях вина - няма да бъдат утешени,.защото не тъгуват - няма да ги пуснат в рая, защото имат толкова много неща на земята. Ще ги хвърлят в ада.

Поради това положение богатият живее в едно много уплашено състояние. Дори и да се наслаждава или да се опитва да се наслаждава на нещата, вината му отравя тази наслада. Той може да се люби с прекрасна жена, но само тялото е това, което прави любов. Той си мисли за рая, където влизат камили, а той стои отстрани и няма начин да влезе. Е, може ли такъв човек да прави любов? Той може да яде най-добрата възможна храна, но не може да й се наслаждава. Той знае, че този живот е кратък, и след това има само тъмнина и адски огън. Той живее в параноя.

Беднякът вече живее в ада, но живее с утешение. Ще се изненадате да научите, че в бедните страни хората са по-доволни, отколкото в богатите. Виждал съм най-бедните хора в Индия да нямат изобщо никаква неудовлетвореност. А американците ходят по света да намерят някакво духовно водачество - естествено, защото не искат да ги задминат камилите, и те искат да влязат през райските врати. Искат да намерят някакъв начин, някаква йога, някакви упражнения като компенсация.

Целият този свят се е обърнал против себе си. Може би аз съм първият човек, който уважава парите, богатството, защото то може да ви направи богати в много измерения.

Беднякът не може да разбере Моцарт, гладният не може да разбере Микеланджело, просякът дори няма и да погледне картините на Винсент ван Гог. А хората, които страдат от глад, нямат достатъчно енергия, която да ги направи интелигентни. Интелигентността идва едва когато имаш енергия в излишък - а те се изтощават още докато изкарат нещо за хляб и масло. Те нямат интелигентност, не могат да разберат Братя Карамазови, могат само да слушат някакъв тъп свещеник в църквата.

Нито свещеникът разбира какво говори, нито аудиторията. Повечето от тях са дълбоко заспали, уморени след шест дни работа. А свещеникът намира за по-удобно всички да са заспали, така че той да няма нужда да подготвя нова проповед. Може да си продължава да използва старата. Всички спят, никой няма да разбере, че той просто ги лъже.

Богатството е така важно, както и прекрасната музика, както великата литература, както шедьоврите на изкуството.

Има хора с вродени способности да бъдат музиканти. Моцарт е почнал да свири прекрасна музика на осемгодишна възраст. Когато бил на осем години, около него не е имало други велики майстори на музиката. Ето, този човек е роден с творческа способност. Винсент ван Гог бил син на беден баща, който работил в мина за въглища. Той никога не се образовал, никога не посещавал училище по изкуствата, но станал един от най-великите художници на света.

Само преди няколко дни видях снимка на една от неговите картини. Заради тази картина всички художници му се смеели, а какво да кажем за останалите? - защото той бил нарисувал звездите по начин, по който никой не ги бил виждал - като мъглявини, всяка звезда в движение, като непрестанно въртящо се колело. Кой бил виждал такива звезди?

Дори и другите художници казвали: „Ти си се побъркал - това не са звезди!" И освен това дърветата, които нарисувал под звездите, се извисяват по-нагоре от звездите. Звездите остават далеч назад, а дърветата достигат много над тях. Е, кой е виждал такива дървета? Това е просто някаква лудост!

Но преди няколко дни аз видях подобна снимка. Сега физиците са открили, че Ван Гог е прав: звездите не са такива, каквито изглеждат, те са точно според начина, по който Ван Гог ги е нарисувал. Бедният Ван Гог! Какви очи е трябвало да има този човек, за да види това, което на физиците е отнело сто години да открият, с всичките им големи лаборатории и голяма технология. А Винсент ван Гог, колкото и да е странно, установил точната форма на звездите просто с невъоръжено око. Те се въртят, те са като въртящи се дервиши - те не са статични по начина, по който ги виждате.

А когато го попитали за дърветата - „Къде си видял тези дървета, които се издигат над звездите?", - той рекъл: „Това са дърветата, които открих, докато седях до тях и слушах техните амбиции. Чух дърветата да ми казват, че те са амбициите на земята да достигне до звездите."

Може би още няколко века ще бъдат необходими на учените да открият, че дърветата наистина са амбициите на земята. Едно нещо е сигурно: че дърветата се движат срещу гравитацията. Земята им позволява да вървят срещу гравитацията - подкрепя ги, помага им. Може би земята иска някаква комуникация със звездите. Земята е жива, а животът винаги иска да върви все по-високо и по-високо и по-високо. Няма граници в неговите стремежи. Как ще разберат това бедните хора? Те нямат интелигентността.

Както има родени поети, родени художници, бих искал да помните, че има и родени създатели на богатство. Те никога не са били оценявани. Всеки човек не е Хенри Форд и не би могъл да бъде.

Хенри Форд бил роден беден, а станал най-богатият човек на света. Той трябва да е имал някакъв талант, някакъв гений да създава пари, да създава богатство. А това е далеч по-трудно, отколкото да създаваш картини или музика или поезия. Не е лесна работа да създаваш богатство. Хенри Форд би трябвало да бъде възхваляван точно както и всеки майстор музикант, писател, поет - всъщност трябва да бъде възхваляван още повече, защото с неговите пари може да се купи цялата поезия и цялата музика и всички скулптури на света.

Аз уважавам парите. Парите са едно от най-великите изобретения на човека. Те са просто средство. Само идиотите ги осъждат - може би те завиждат, че другите имат пари, а те нямат. Тяхната завист се превръща в осъждане.

Парите не са нищо друго освен един научен начин за размяна на неща. Преди да се появят парите, хората са изпитвали истински трудности. По цял свят е имало бартерна система. Имаш крава и искаш да купиш кон. Това може да ти бъде задача за цял живот... Трябва да намериш човек, който иска да продаде кон и да купи крава. Това е толкова трудна работа! Можеш да намериш хора, които имат коне, но нямат интерес да купуват крави. Можеш да намериш хора, които искат да купуват крави, но нямат коне.

Такова било положението преди да се появят парите. Естествено, хората определено са били бедни: те не са могли да продават неща, не са могли да купуват неща. Това е било толкова трудно нещо. Парите са го опростили толкова много. Човекът, който иска да продаде кравата, няма защо да търси този, който иска да си продаде коня. Той може просто да си продаде кравата, да вземе парите и да намери онзи, който иска да продаде коня, но не се интересува от крави.


Парите се превърнали в посредник на размяната, бартерната система изчезнала от света. Парите направили голяма услуга на човечеството - и тъй като хората станали способни да купуват и да продават, те естествено ставали все по-богати и по-богати.

Това трябва да се разбере. Колкото повече се движат парите, толкова повече пари имаш. Например ако имам в себе си един долар... Това е само пример, аз нямам един долар, нямам дори и един цент у мен - аз нямам дори джобове! Понякога се безпокоя ако имам един долар, къде ще го държа?

Ако например имам един долар и само си го държа в мен, значи в тази зала има само един долар. Но ако аз купя нещо и доларът отиде у някой друг, аз получавам стойността на един долар - на което ще се зарадвам. Доларът не може да се яде, как можеш да му се радваш, ако просто го държиш? Можеш да му се насладиш само като го изхарчиш. Аз се наслаждавам, а доларът отива у някой друг. Ако сега той го държи, ще има само два долара - единият, на който вече му се насладих, и другия у този скъперник, който го държи.

Но ако никой не е стиснат и всеки движи долара колкото се може по-бързо - ако има три хиляди души, значи три хиляди долара са били използвани, хората са им се нарадвали. И това е само един кръг. Просто направи още кръгове и ще има още долари. Нищо не влиза - всъщност има само един долар, - но като го движиш, той непрестанно се размножава.

Ето защо парите са това, което е в обръщение - те трябва да са един поток. Това е моето значение, аз не знам за други значения. Човек не трябва да ги държи. В момента, в който ги получиш, харчи ги! Не губи време, защото с толкова време ти ще попречиш на долара да нараства, да става все повече и повече.

Парите са едно изключително изобретение. То прави хората по-богати, прави хората способни да имат неща, които са нямали. Но всички религии са против тях. Те не искат човечеството да бъде богато, не искат човечеството да бъде интелигентно, защото ако хората са интелигентни, кой ще чете Библията?

Религиите никога не са искали човекът да бъде интелигентен, да бъде богат, да се весели, защото хората, които страдат, които са бедни, неинтелигентни - те стават клиенти на църквите, на синагогите, на храмовете, на джамиите.


Никога не съм ходил на каквото и да било религиозно място. Защо да ходя? Ако религиозното място иска да вкуси малко от религията, то трябва да дойде при мен. Аз няма да ходя в Мека, Мека трябва да дойде при мен! Няма да ходя в Йерусалим, да не съм луд - само малко съм побъркан, но не съм луд. И когато можем да създадем тук място на радост и смях и любов, за какво ни е Израел? Ние сме създали новия Израел.

Оставете всички идеи, които са ви наложили по отношение на парите. Уважавайте парите. Създавайте богатство, защото едва след като създадеш богатство, ти се отварят много други измерения.


За творчеството
ОШО
Папка: Ошо - За творчеството | Посещения: 2270 | Ченълинги | The Arcturians


Ошо [13] Ошо - Тук и сега [5]
Ошо - За зрелостта [9] Ошо - За смелостта [13]
Ошо - За творчеството [9] Ошо - За медитацията [8]
Ошо - Кундалини и чакрите [12] Ошо - Книга на тайните [19]
Ошо - Следвай ме [1] Ошо - Възгледът за Тантра [11]
Ошо - ДАО. Трите Съкровища [36] Ошо - Медитация. Изкуството на екстаза [26]
Ошо - Трансформация на седемте тела [9] Ошо - Дарът на Атиша [8]
Ошо - Библия [4] Business [40]
Контакт          18.118.1.158